TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zamknięcie granic, choć decyzja ta jest konieczna, w kontekście walki w epidemią koronawirusa, a być może nawet nieco spóźniona, spowoduje kolejne trudności dla touroperatorów.
reklama
W nocy z soboty na niedzielę, zostaną zawieszone międzynarodowe połączenia lotnicze i kolejowe. Choć, na szczęście, mamy niski sezon, to część turystów przebywa w tej chwili za granicami i będzie trzeba ich sprowadzić z powrotem do Polski. O tym, jakie obowiązki mają organizatorzy turystyki w tym momencie informuje specjalista z zakresu prawa turystycznego, dr Piotr Cybula.
Ministerstwo Rozwoju podało, że do kraju wpuszczone zostaną samoloty czarterowe z Polakami na pokładach. Obywatele będą mogli wrócić do Polski także transportem kołowym, czyli samochodami osobowymi, busami i autokarami. Natomiast wszystkie międzynarodowe pasażerskie połączenia lotnicze i kolejowe zostaną zawieszone.
Dr Cybula wskazuje, że w pierwszej kolejności touroperatorzy powinni zwrócić uwagę na art. 48 ust. 11 ustawy o imprezach turystycznych - W przypadku gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, organizator turystyki ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie o udział w imprezie turystycznej, przez okres do 3 nocy.
Dodatkowo na mocy art. 52 tej samej ustawy, organizator jest zobowiązany do udzielenia klientom pomocy, a w szczególności do informacji dot. świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych i pomocy konsularnej, a także pomocy w skorzystaniu ze środków do porozumiewania się na odległość i skorzystaniu ze świadczeń zastępczych. W zaistniałych okolicznościach świadczeniem zastępczym może być np. zapewnienie lotu do kraju z którego możliwy byłby transport podróżnego do polski innym środkiem transportu lub też w ogóle transport do kraju innym środkiem transportu - pisze dr Cybula. Więcej szczegółów na blogu prawoturystyczne.com
Organizator ma prawo żądać zapłaty, za udzielenie tej pomocy tylko w przypadku, kiedy skorzystanie z niej zostało spowodowane niedbalstwem turysty. Więc jak wskazuje dr Cybula, w sytuacji epidemii, te dodatkowe koszty, co do zasady obciążą touroperatorów, zaznaczając jednak, że szczególne okoliczności konkretnego przypadku mogą powodować konieczność nieco odmiennej ich oceny.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami