TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-05-20 - Ile zarobił Ryanair?

20 maja Ryanair opublikował swoje roczne wyniki finansowe, Ile zarobił irlandzki przewoźnik?

reklama


Zgodnie z raportem, Ryanair odnotował całoroczny zysk w wysokości 1,02 mld euro (bez Laudamotion). Silny wzrost ruchu, o 7% do 139 mln, został zrównoważony przez 6% spadek cen biletów. Silny wzrost przewozów pomocniczych (+19%) został zrównoważony wyższymi kosztami paliwa, personelu i odszkodowań za opóźnienia, bądź odwołania lotów.





Zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami, Ryanair (z wyłączeniem Laudy) informuje o zysku podatkowym w wysokości 1,02 mld EUR za cały rok po opodatkowaniu. Wzrost zdolności przewozowych na krótkich dystansach i brak świąt wielkanocnych w czwartym kwartale doprowadził do spadku cen o 6%, co pobudziło 7% wzrost ruchu do ponad 139 mln (142 mln gości, w tym Lauda). Sprzedaż pomocnicza osiągnęła wysoki wzrost o 19% do 2,4 mld euro, co spowodowało wzrost przychodów ogółem o 6% do 7,6 mld euro - komentuje Michael O'Leary z Ryanair.

Do najważniejszych wydarzeń w roku obrotowym 19 władze Ryanaira zaliczają spadek średniej ceny biletu o 6%, wzrost liczby obsłużonych pasażerów o 9% do 142 mln (wliczając Laudamotion), wzrost przychodów dodatkowych o 19% do 2,4 mld euro. Flota przewoźnika obejmuje 455 samolotów B737 i 19 A320. W omawianym okresie przewoźnik uruchomił 406 nowych tras i 9 nowych baz.

Przychody wzrosły o 6% do 7,6 mld euro ze względu na o 7% wyższy ruch, spadek o 6% średniej ceny biletów. Ryanair Labs nadal stymuluje dodatkowy wzrost sprzedaży - wydatki na jednego pasażera wzrosły o 11% do ponad 17 euro. Wzrosła także sprzedaż usług związanych z priorytetowym wejściem na pokład i rezerwacją miejsc.

Koszty paliwa lotniczego wzrosły o 5 proc. (lepiej niż poprzednio zalecane 6 proc.). )O 200 mln euro wzrosły koszty personelu (w tym 20-procentowy wzrost płac pilotów) oraz o 50 mln euro - koszty tytułem odszkodowań na mocy rozporządzenia 261/04.. Ponieważ słabsze europejskie linie lotnicze są sprzedawane lub upadają, porty lotnicze konkurują ze sobą, aby przyciągnąć efektywny, wysoki współczynnik wykorzystania miejsc i wzrost ruchu lotniczego Ryanair. Nasze koszty lotniskowe są o 35% niższe niż koszty najbliższego konkurenta. W roku obrotowym 19 nasz rachunek za ropę naftową wzrósł o 440 mln euro. Jesteśmy w 90% zabezpieczeni dla roku budżetowego 20 po 709 USD za tonę i w 35% zabezpieczeni dla pierwszego kwartału roku budżetowego 21 po 654 USD.

W 2018 roku uruchomiono Ryanair Sun (obecnie przemianowany na "Buzz") z 5 samolotami B737 oferującymi loty czarterowe do/z Polski. Buzz przejął regularne bazy Ryanair w Polsce i będzie obsługiwał flotę 25 samolotów w roku budżetowym 20 (w tym 7 na czartery). Zespół zarządzający Buzz z powodzeniem osiągnął skromny zysk w pierwszym roku działalności.

W grudniu 2018 r. Laudamotion stała się spółką zależną należącą w całości do Grupy Ryanair. W pierwszym roku działalności do marca 2019 r. skonsolidowano 3 mln klientów, ale poniesiono straty związane z rozpoczęciem działalności, wynoszące 139,5 mln euro, głównie ze względu na bardzo późne opublikowanie harmonogramów na rok 2018, bardzo niskie ceny promocyjne, kosztowny krótkoterminowy leasing samolotów oraz niezabezpieczoną pozycję paliwową. Lauda wchodzi w swój drugi rok z flotą 23 samolotów A320 i docelowo ma obsłużyć nieco ponad 6 mln gości rocznie. Laudamotion podpisał umowy na rozbudowę tej floty do 35 samolotów A320.

Ryanair zamknął nierentowne bazy w Bremie i Eindhoven i zmniejszył liczbę samolotów w Niederrhein, Hahn i na Wyspach Kanaryjskich.

Irlandzki przewoźnik opóźnił dostawę 5 samolotów B737-MAX na zimę 2019 r. (pod warunkiem uzyskania zgody EASA). Nadal mamy najwyższe zaufanie do tych samolotów, które mają o 4% więcej miejsc siedzących, są o 16% bardziej wydajne pod względem zużycia paliwa i generują o 40% niższą emisję hałasu. Są one zabezpieczane po średnim kursie /$ wynoszącym 1,24 do roku obrotowego 24 i przyniosą znaczne oszczędności kosztów jednostkowych w ciągu najbliższych 5 lat, chociaż opóźnienia w dostawach w 2019 r. oznaczają, że nie osiągniemy żadnych znaczących korzyści kosztowych aż do roku budżetowego 21 - głosi komunikat Ryanair.

Na koniec roku finansowego Grupa Ryanair dysponowała gotówką brutto w wysokości 3,2 mld euro. Ryanair wygenerował prawie 2 mld euro gotówki netto z działalności operacyjnej w roku obrotowym 19, ale wydał ponad 1,5 mld euro na nakłady inwestycyjne (głównie samoloty, symulatory, silniki i hangary), zwrócił 560 mln euro akcjonariuszom w ramach wykupu akcji własnych i spłacił ponad 400 mln euro długu. W rezultacie dług netto na koniec roku wzrósł do 450 mln euro. Niedawno przewoźnik otrzymał niskokosztowy, niezabezpieczony, pięcioletni kredyt bankowy o wartości 750 mln euro. Kredyt ten, w połączeniu z silnymi przepływami operacyjnymi, sfinansuje tegoroczny szczytowy wydatek w wysokości ok. 2 mld euro, zapadające zabezpieczone zadłużenie i inne ogólne cele korporacyjne. Ryanair prowadzi również negocjacje w sprawie sprzedaży 10 z najstarszych B737 za ponad 170 mln USD przed końcem marca 2020 roku.

Zarząd zatwierdził skup akcji własnych w wysokości 700 mln euro, który rozpocznie się jeszcze w tym tygodniu i potrwa od 9 do 12 miesięcy. Władze przewoźnika spodziewają się, że te ok. 500 mln EUR/ 200 mln EUR zostaną podzielone pomiędzy akcje zwykłe i ADR, chociaż Rada Dyrektorów ma prawo do zmiany tego przydziału. Ten ostatni wykup przyniesie prawie 7 mld euro środków zwróconych akcjonariuszom od 2008 roku.

Ryanair oddzielnie ujawnił stratę z tytułu rozpoczęcia działalności Laudamotion w pierwszym roku obrotowym, jako wyjątkową w roku obrotowym 19. Wyniki Laudamotion za rok obrotowy 20 nie zostaną podzielone w rachunku zysków i strat Grupy Ryanair. W związku z tym wytyczne na rok obrotowy 20 dotyczą skonsolidowanej grupy Ryanair.

Perspektywa irlandzkiego przewoźnika na rok obrotowy 20 pozostaje ostrożna w ustalaniu cen. Ruch wzrośnie o 8% do 153 mln. Zakładając wzrost przychodów na pax ("RPP") o 3%, Ryanair się zasadniczo płaskimi zyskami Grupy. Wyniesie on od 750 mln euro, jeśli RPP wzrośnie o 2%, do 950 mln euro, jeśli RPP wzrośnie o 4%. Podczas gdy rezerwacje w I półroczu wyprzedzają nieco ubiegły rok, ceny są niższe i zarząd przewoźnika oczekuje, że tendencja ta utrzyma się do 2019 roku. Ryanair ma zerową widoczność w drugim półroczu. Koszty wzrosną, ponieważ całoroczny rachunek za paliwo wzrośnie o kolejne 460 mln euro. Jednostkowe koszty pozapaliwowe wzrosną jedynie o 2%, głównie z powodu silniejszego funta szterlinga, braku porównań kosztów z Laudamotion w większości pierwszego półrocza, oraz opóźnień w dostawie samolotu B737 MAX w tym roku. Wskazówki te są w dużym stopniu uzależnione od maksymalnych cen w okresie letnim, cen w drugim półroczu, braku zdarzeń związanych z bezpieczeństwem i braku negatywnych zmian w systemie Brexit.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com