TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Spółka Wakacje.pl jest oskarżana przez UOKiK, że ceny prezentowane na liście wyszukiwania ofert mogą wprowadzać w błąd. Jak podaje UOKiK przykładowo na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny koszt rósł do 2558 zł.
reklama
Postawiłem spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.
Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Od lipca 2022 r. - już w trakcie postępowania wyjaśniającego - spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol, po rozwinięciu którego pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Zdaniem Prezesa Urzędu nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Zarząd Wakacje.pl jest zaskoczony takim postawieniem sprawy i tłumaczy, że prezentuje ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl, a wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży.
Trudności w naliczaniu cen imprez turystycznych i częste zmiany cen są zmorą dzisiejszych biur podróży. Fakt, że biura działają w konkurencyjnym środowisku powoduje, że reagują bardziej dynamicznie na zmiany cen. A to rodzi za sobą konsekwencje - zmiana cen (zwłaszcza częsta i prowadzona w dzień, a nie jako zmiana dobowa np. o północy) jest koszmarem dla systemów pośredników i agentów. Systemy informatyczne muszą być gotowe do tego, aby w razie zmiany cen, nie sprzedać, ani nie oferować towaru z złej cenie. Problemy techniczne nasilają się szczególnie, jeśli organizatorzy stosują własne sposoby rozliczania dopłat lub upustów.
Patrząc także na booking.com, który jest zmuszony umieszczać notkę o takiej treści "Wysokość prowizji i inne świadczenia mogą mieć wpływ na pozycję obiektu w wynikach wyszukiwania." przed wynikami wyszukiwania, można sądzić, że problemy z sortowaniem i prezentacją ofert są już zauważane przez regulatorów. W booking.com w zasadach podlinkowanych do w/w informacji nie ma mowy o zmianie cen. Być może zatem ten element przesądził o reakcji UOKiKu.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami