TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-07-24 - HOTREC: goście coraz rzadziej rezerwują noclegi bezpośrednio w hotelach

Nowe badanie przeprowadzone przez stowarzyszenie HOTREC pokazuje, że dominacja internetowych pośredników turystycznych, takich jak Booking.com i Expedia, stale rośnie od 2013 roku, podczas gdy udział rezerwacji bezpośrednich nadal spada.

reklama


Celem badania dystrybucji HOTREC jest monitorowanie rozwoju kanałów dystrybucji w europejskiej branży hotelarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem roli pośredników turystycznych online. Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z University of Applied Sciences of Western Switzerland Valais i oparte na obserwacjach z ponad 2 800 hoteli w całej Europie zebranych przed wybuchem kryzysu COVID-19.

Z badania wynika, że w latach 2013-2019 udział w rynku internetowych pośredników turystycznych stale wzrastał w europejskim sektorze hotelarskim z 19,7% w 2013 roku do 29,9% w 2019 roku. W tym samym czasie udział rezerwacji bezpośrednich spadł w całej Europie o ponad 10 punktów procentowych z 57,6% w 2013 roku do 45,5% w 2019 roku. Trzema głównymi graczami na internetowym rynku pośrednictwa turystycznego pozostają Booking Holding, Grupa Expedia i w mniejszym stopniu HRS, z udziałem w rynku wynoszącym 92%.

Zdecydowanie najbardziej wpływowym graczem jest Booking.com, z udziałem 68,4% w rynku pośredników. Jego dominacja wzrosła w ciągu ostatnich 6 lat o ponad 8 punktów procentowych (14%), z 60,0% w 2013 r. do 68,4% w 2019 r. Expedia utrzymała swoje udziały w rynku w ciągu ostatnich 4 lat (16,3% w 2019 r., w porównaniu do 16,6% w 2017 r. i 16,8% w 2015 r.). HRS odnotował stały spadek udziałów rynkowych, z 16,6% w 2013 r. do 7,2% w 2019 r.

Jak wskazuje HOTREC, dominacja rynkowa tych trzech spółek powoduje silną zależność i konflikty w hotelach. Większość hotelarzy (56%) odczuwa presję na zaakceptowanie warunków platformy (np. dotyczących polityki anulowania rezerwacji, specjalnych zniżek), których w przeciwnym razie hotele dobrowolnie by nie oferowały. Prawie 60% hoteli nie zgadzało się z OTA i tylko jeden na cztery z nich (26%), w których wystąpiły konflikty, znalazł sprawiedliwe i skuteczne rozwiązanie.

Istotne jest, aby pomimo ogromnej nierównowagi pomiędzy różnymi graczami, warunki rynkowe stały się bardziej sprawiedliwe i zrównoważone, ze swobodą każdego z hotelarzy, aby móc swobodnie ustalać własne warunki dla swoich usług i być w stanie uczciwie negocjować warunki umów z każdym z partnerów dystrybucyjnych. Wejście w życie unijnego rozporządzenia w sprawie platformy biznesowej jest dla hotelarzy źródłem optymizmu, ponieważ oczekujemy, że będzie ono zawierać nadużycia ze strony pośredników internetowych wobec hotelarzy. Patrząc dalej w przyszłość, UE może działać na rzecz ograniczenia dominacji rynkowej takich podmiotów poprzez zapowiadaną ustawę o usługach cyfrowych. Uważamy, że byłby to kolejny krok we właściwym kierunku, podkreślił Markus Luthe, przewodniczący grupy roboczej ds. dystrybucji HOTREC i dyrektor generalny Niemieckiego Związku Hoteli (IHA).

Konsumenci mogą wiele zyskać, rezerwując zakwaterowanie bezpośrednio u hotelarza. A w czasach takich jak obecne, osobisty kontakt, który można uzyskać znacznie częściej, kontaktując się bezpośrednio z hotelem, robi ogromną różnicę. Dlatego HOTREC aktywnie zachęca gości do bezpośredniej rezerwacji. Ponadto, bezpośrednie rezerwacje będą również wspierać ożywienie w sektorze hotelarskim po pierwszej - i mamy nadzieję, że ostatniej - fali COVID-19 - dodaje Luthe.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com