TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-09-25 - Pegasus 21 najpierw w Pyrzowicach, a potem w Balicach

Lotnisko w Pyrzowicach będzie jednym z pierwszych portów w Polsce, gdzie zostanie zainstalowany nowoczesny system zarządzania ruchem lotniczym Pegasus 21. Dzięki niemu zwiększy się bezpieczeństwo oraz punktualność samolotów rejsowych.

reklama


Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała zapłacić za Pegasusa ponad 25 mln euro. Jego montaż podzielono na trzy etapy: w tym roku system będzie zainstalowany na lotniskach w Pyrzowicach i Krakowie, a następnie w Gdańsku i Warszawie. Całość ma rozpocząć działalność najpóźniej w 2010 roku.

Zainstalowanie Pegasusa 21 wiąże się z poprawą bezpieczeństwa oraz zwiększeniem punktualności samolotów rejsowych.

System ma również ułatwić rozbudowę lotniska w Katowicach, ponieważ pozwoli na wprowadzenie dwukrotnie większej liczby samolotów niż obecnie.

Pegasus dostarcza więcej informacji pilotowi, dzięki czemu może sam zadecydować między innymi o zmianie wysokości podczas podchodzenia do lądowania bez czekania za każdym razem na polecenie kontrolera. PAŻP uważa, że Pegasus przyczyni się do wzrostu ilości operacji lotniczych w Polsce z około 1745 do 2177 na dobę.

Jednak zanim Pegasus zacznie działać w Pyrzowicach, lotnisko otrzyma nowy system nawigacji radiowej ILS, który ułatwi pilotom lądowanie. Stary system został wyłączony w Pyrzowicach w listopadzie ubiegłego roku. Do pilotów dochodziły błędne dane na temat ścieżki podchodzenia do lądowania, natomiast specjaliści z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nie potrafili znaleźć źródła zakłóceń.

Dlatego też zadecydowano, że za 3 mln zł zakupione zostanie nowe urządzenie. W PAŻP przyznają - Pomógł nam wojewoda śląski, który nadał pozwoleniu na budowę rygor natychmiastowej wykonalności.

Prace budowlane mają zostać zakończone 10 października. Jednak zanim nowy ILS zacznie działać, potrzeba jeszcze kilka tygodni na testy. Cezary Orzech, rzecznik GTL, spółki zarządzającej lotniskiem wyznał - Najważniejsze, że ILS ruszy przed zimą, gdy pojawiają się mgły.

Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podkreśla - Nowy system będzie miał dwie częstotliwości, więc jego zakłócanie będzie praktycznie niemożliwe. To sprzęt najnowszej generacji.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com