TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2025-07-31 - Kolejni OTA z zobowiązaniami wobec Komisji Europejskiej
W wyniku dialogu z Komisją Europejską i siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC) krajowych organów ochrony konsumentów, Expedia i Lastminute.com zobowiązały się do lepszego informowania konsumentów o ich prawach i zapewnienia im zwrotu kosztów biletu w ciągu 14 dni w przypadku odwołania lotu przez linię lotniczą.
reklama
Po zakończeniu negocjacji Expedia i Lastminute.com podpisały następujące zobowiązania:
- W przypadku odwołanych lotów Expedia i Lastminute.com przekażą konsumentowi zwrot pieniędzy od linii lotniczej w ciągu 7 dni od dnia, w którym internetowe biuro podróży otrzyma zwrot pieniędzy od linii lotniczej, co spowoduje zwrot pieniędzy w ciągu maksymalnie 14 dni dla konsumentów. Ponadto zadeklarowały one, że usunęły wszelkie zaległości w zwrocie kosztów.
- Dane kontaktowe internetowych biur podróży, takie jak numery telefonów i adresy e-mail, zostaną podane w sekcjach pomocy technicznej lub "skontaktuj się z nami" na ich stronach internetowych, tak aby konsumenci mogli łatwo się z nimi skontaktować.
- Konsumenci otrzymają jaśniejsze informacje na temat konkretnych korzyści związanych z różnymi pakietami usług oferowanymi przez internetowe biura podróży.
- Konsumenci będą wyraźnie informowani o przysługujących im na mocy rozporządzenia w sprawie praw pasażerów lotniczych prawach do zmiany planu podróży lub zwrotu kosztów w przypadku odwołania lotu przez linię lotniczą. Osoby te zostaną również wyraźnie poinformowane, jeśli lot został odwołany.
- Konsumenci będą wyraźnie informowani o konsekwencjach, jakie konkretne usługi oferowane przez pośredników lotniczych mogą mieć dla praw konsumenta w przypadku zakłócenia lotu (np. gdy odwołany zostanie tylko jeden odcinek podróży, drugi odcinek może nadal być płatny, jeżeli nie ma wzajemnych powiązań między lotami stanowiącymi podróż).
Lastminute.com zgodziło się wdrożyć większość tych zobowiązań od 1 lipca 2025 r., przy czym pełne wdrożenie nastąpi do 1 września 2025 r., natomiast Expedia oświadczyła, że jej praktyki są zgodne z powyższymi zobowiązaniami.
Negocjacje prowadzone przez Szwedzką Agencję Konsumentów, miał na celu zachęcenie internetowych biur podróży do dobrowolnego przyjmowania praktyk, które zwiększają ochronę konsumentów i wiedzę na temat ich praw, a także zgodność platformy z prawodawstwem UE. Opiera się on na skoordynowanym działaniu z 2023 r. prowadzonym przez sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów, która zabezpieczyła te same zobowiązania ze strony Edreams ODIGEO, Etraveli Group i Kiwi.com. Łącznie pięć dużych internetowych biur podróży przestrzega tych samych zobowiązań.
Sieć europejskich organów ochrony konsumentów będzie monitorować, czy Expedia i Lastminute.com prawidłowo wdrożyły zobowiązania w uzgodnionym terminie. Sieć będzie również nadal monitorować realizację zobowiązań przez Edreams ODIGEO, Etraveli Group i Kiwi.com. Sieć będzie ponadto nadal promować te zobowiązania wśród innych internetowych biur podróży.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami