TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Samolotem do Grecji, w sierpniu, najchętniej z Warszawy płacąc 4500 zł za rezerwację - przelewem, wypoczywając w hotelu *** na Krecie i rezerwując do 20 dni przed wyjazdem. Tak w skrócie wyglądają preferencje urlopowe polskich internautów w czwartym już raporcie przygotowanym przez internetowe biuro turystyczne Travelplanet.pl.
reklama
Tradycyjnie od początku prowadzenia statystyk Travelplanet.pl (czyli od 2001r) najwięcej rezerwacji dokonują poprzez portal internauci z Warszawy (25%). Na kolejnych miejscach są największe miasta w Polsce: Wrocław (6,71%), Kraków (3,53%) i Łodź (2,8%). Zaskoczeniem w 2005 roku jest wysokie czwarte miejsce Łodzi, która wcześniej pozostawała w cieniu, wyprzedzana przez Gdańsk i Poznań. Spowodowane jest to dynamiczniejszym rozwojem samego miasta i zwiększeniem siły nabywczej mieszkańców w porównaniu do lat poprzednich.
Niezmienie najwięcej rezerwacji dokonują mężczyźni (59,7%), ale w porównaniu z rokiem ubiegłym można zauważyć tendencję wzrostową (3,3%) wśród kobiet kupujących wakacje przez porta.
Internauci w 2005 roku najczęściej decydowali się na wycieczkę z przelotem samolotem (84%). Coraz rzadziej natomiast były wybierane są wycieczki autokarowe (1,85%), które tracą pozycję (w 2004 r. - 3,26%) po spadku cen wycieczek czarterowych - głównie z powodu umacniania się polskiej waluty.
Polacy nadal najchętniej wybierają hotele trzygwiazdkowe (43,8%), oraz czterogwiazdkowe (32%). Ciekawostką jest fakt, iż w 2005 roku odnotowano aż o 50% wzrost zainteresowania ofertami typu all inclusive (28%), co przeczy to obiegowej opinii, że dla polskich turystów największe znaczenie przy zakupie wakacji ma cena.
Kolejną niespodzianką 2005 roku jest okres wyjazdu internautów. Turyści najchętniej wyjeżdzali w sierpniu (20,3%), ale na drugim miejscu nie był lipiec, ale wrzesień. Polacy docenili więc zalety wypoczynku w tym miesiącu, szczególnie w krajach Basenu Morza Śródziemnego - brak upałów i tłoku oraz dojrzałe owoce. Zmieniła się również częstość wyjazdów urlopowych - turyści coraz chętniej wyjeżdżają jedynie na 7 dni (58%), robią to jednak dwa razy do roku. Okazuje się, że dwukrotny wyjazd w ciągu roku może być w niektórych przypadkach niewiele droższy niż 14 dniowa wycieczka w szczycie sezonu.
Niespodziankę można zaobserwować również w kierunkach wyjazdowych internautów. Najpolularnieszy w latach 2003-2004, Egipt spadł na drugą pozycję (18,6%). Miejsce pierwsze w roku 2005 należy definitywnie do Grecji (20,46%), która szczególnie w roku olimpijskim odnotowała dużo słabsze wyniki ze względu na dość wysokie ceny wycieczek. Po raz pierwszy w pierwszej trójce znalazła się w 2005 roku Tunezja (12,60%), którą jeszcze w roku 2001 odwiedzało zaledwie 3,7% internautów. Potwierdziły się dane z roku 2004 mówiące o dużym wzroście zainteresowania Bułgarią. Jeszcze niedawno kraj ten nie był obecnych wśród 10 najczęsciej odwiedzanyc, a w roku 2005 niemal 5% turystów odwiedziło ten kierunek wypoczynku (same Złote Piaski - "mekka socjalistycznego wypoczynku" wdarły się do 15 najchętniej odwiedzanych przez Polaków kurortów). Najpopularniejsze miejsca urlopowe położone są w krajach najchętniej odwiedzanych. Numerem 1 w roku 2005, po raz pierwszy została Kreta (10,4%), która zdystansowała niedawnego lidera egipską Hurghadę (8,4%). Trzecie miejsce wśród najchętniej odwiedzanych regionów zajeła Riwiera Turecka z wynikiem 7,33%).
Raport Travelplanet.pl, podsumowujący ubiegłoroczne preferencje Polaków powstał na podstawie analizy profilu klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowych za pośrednictwem Internetu (witryny Travelplanet.pl oraz podserwsiu Turystyka w Wp.pl) oraz Punktów Obsługi Klientów Travelplanet.pl. Analizą objęto na przekroju lat już blisko 35000 osób, w tym: 1972 osoby (01.06.2001-31.21.2002 - I raport), 4902 osoby (01.01.2003-31.12.2003 - II raport), 7457 (01.01.2004-31.12.2004 - III raport), 18737 (wyjazdy zagraniczne: 12844 - IV raport 01.01.2005-31.12.2005).
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami