TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-09-07 - Tańsze kierunki w ofensywie - zagraniczne wakacje Polaków 2018

Polska Izba Turystyki opracowała raport na podstawie danych zebranych od trzech multiagentów internetowych: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl. Wraz z opracowaniem dotyczącym wypoczynku dzieci i młodzieży prezentuje strukturę wyjazdów oraz preferencje turystyczne klientów biur podróży w sezonie letnim 2018.

reklama


Polska Izba Turystyki opublikowała raport "Zagraniczne wakacje Polaków" oraz opracowanie "Wypoczynek dzieci i młodzieży". Analizy przybliżają tegoroczne trendy w zorganizowanych wyjazdach letnich Polaków.

Na to, że sezon letni w turystyce zapowiada się wyjątkowo dobrze już w lutym wskazywały dane dotyczące wczesnej rezerwacji (wzrost o ok. 45%). Rekordowym miesiącem okazał się styczeń, w którym biura odnotowały ponad 50% dynamikę (wg TFG). Świetne wyniki biur potwierdzają pośrednio dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego za I poł. 2018 roku, z których wynika, że na wycieczki czarterowe zdecydowało się 1,4 mln osób, czyli o 36% więcej niż w roku 2017.

Podsumowując ubiegły rok w turystyce, mówiło się o wzrostach sięgających około 20 proc., jeśli chodzi o zorganizowane imprezy turystyczne. Świetne wyniki tegorocznej przedsprzedaży potwierdzały tę tendencję, można się było jedynie obawiać słabszej - jak w roku poprzednim - sprzedaży oferty last minute. Na szczęście ten scenariusz się nie sprawdził - wyjątkowo korzystne ceny lastów sprawiły, że sprzedaż kształtowała się na bardzo wysokim poziomie - mówi prezes Polskiej Izby Turystyki, Paweł Niewiadomski.

Triumfalny powrót Turcji, wyrównana czołówka
Po dwóch słabszych latach Turcja ponownie znalazła się na podium najpopularniejszych kierunków turystycznych polskich turystów, a Antalya z Riwierą Turecką jest najchętniej wybieranym regionem na wakacyjny urlop z udziałem w rynku na poziomie ok. 11%. Na ten wynik wpływ mają korzystne cenowo oferty hoteli 4* i 5* z all inclusive oraz pewne uspokojenie sytuacji politycznej w turystycznych rejonach tego kraju.Grecja pozostaje liderem letnich wyjazdów, choć już we wczesnych rezerwacjach było widać lekki przesyt wyjazdami do tego kraju - komentuje wyniki raportu Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.

Tańsze kierunki w ofensywie
Pod względem dynamiki na pierwszym miejscu znalazła się odrabiająca straty Tunezja. - Do pierwszej dziesiątki wraca Tunezja, jeszcze przed 2015 rokiem lokująca się zwykle na 5. miejscu. Warto zauważyć że zrobiła to z przytupem - wzrost wyjazdów do tego kraju jest bowiem pięciokrotny - podkreśla Radosław Damasiewicz. Dobrymi wynikami może pochwalić się także Turcja oraz Albania, która wyrasta na kolejny hit wybrzeża Morza Śródziemnego przyciągający śródziemnomorskim klimatem i korzystną ceną. Kraj ten wykorzystał swoją szansę z ostatnich dwóch lat, "wchodząc w buty" ówczesnych wielkich nieobecnych, czyli Egiptu, Turcji i Tunezji. Rośnie także popularność innych krajów bałkańskich (poza Albanią np. Czarnogóra); w przypadku Chorwacji na ujemną dynamikę w biurach podróży ma wpływ fakt, że jest to kierunek wybierany częściej przez podróżujących indywidualnie z dojazdem własnym.

Taniej niż przed rokiem
Zagraniczne wakacje w tym roku okazały się tańsze. Średnia cena rezerwacji spadła w sezonie letnim o 253 zł, za pojedynczą imprezę przykładowy turysta zapłacił 180 zł mniej. Miały na to wpływ dwa główne czynniki: powrót do czołówki tańszych kierunków, umiejętnie łączących konkurencyjną cenę z wysokim standardem zakwaterowania, takich jak Turcja i Egipt, oraz wciąż utrzymujące się na wysokim poziomie zainteresowanie Bułgarią. Kolejnym czynnikiem była świetnie przygotowana i wyjątkowo korzystna cenowo oferta last minute. Na tegorocznym "wyścigu cenowym" zdecydowanie skorzystali turyści.

Częstsze i krótsze urlopy
Dane raportu PIT pokazują, że Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Skraca się także czas wyjazdu - 80% rezerwacji to wyjazdy do 7 dni, z czego blisko trzy czwarte to wyjazdy tygodniowe. Dłuższe wakacje (dwutygodniowe) wybierają najczęściej rodziny z dziećmi w lipcu i sierpniu.

Polak rezerwuje wcześniej
Blisko 10 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień). W porównaniu z rokiem ubiegłym o ponad 25% wzrosła liczba rezerwacji dokonywana powyżej trzech miesięcy przed terminem wylotu. Podobnie sytuacja kształtowała się w sezonie 2017, co sprawiło, że oferta last minute dla najbardziej popularnych kierunków była skąpa i mało atrakcyjna cenowo (z wyjątkiem Egiptu i Turcji). Te doświadczenia sprawiły, że na sezon 2018 organizatorzy przygotowali bogatą i korzystną cenowo ofertę lastów.

Sezon możemy podzielić na dwa okresy: bardzo udany pierwszy kwartał 2018 z dużą dynamiką wzrostu i trudniejszy sprzedażowo okres szczytu sezonu, z nadpodażą produktu na rynku, której konsekwencją były dużo niższe ceny wycieczek Last Minute. Trend niskich cen jest kontynuowany przez touroperatorów we wrześniu, co daje naszym klientom bardzo atrakcyjne możliwości rezerwacji wczasów poza sezonem - tłumaczy Katarzyna Papis, Dyrektor Sprzedaży E-commerce Fly.pl.

Turystyka autokarowa w odwrocie?
Dominacja wyjazdów samolotowych nie podlega dyskusji - ten rodzaj transportu wybrało prawie 95% klientów biur podróży. Mimo że wzrosty notowane są w każdym segmencie turystyki, to kolejny rok wskazujący na spadek udziału turystyki autokarowej w wyjazdach wakacyjnych. Obejmuje on jedynie 2,2% całej sprzedaży (w zeszłym sezonie ten odsetek wyniósł 3,2%).

Przeważają wycieczki siedmiodniowe i dłuższe (prawie 60% ogółu wyjazdów). Wśród najbardziej popularnych kierunków wycieczek prym wiedzie Chorwacja, za nią plasują się Włochy, Bułgaria, rosnąca również w tym segmencie Albania oraz Grecja. Polska znalazła się w pierwszej piątce tylko u jednego multiagenta, ale jej wynik również wart jest odnotowania.

Rok 2018 potwierdził trend do wczesnej rezerwacji wyjazdów wakacyjnych. Z danych wynika, że bardzo duże zainteresowanie ofertami last minute i tak kształtuje się na niższym poziomie niż w roku ubiegłym. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy tak dobre wyniki wczesnej rezerwacji powtórzą się w roku przyszłym i czy klienci biur podróży na stałe przekonają się do zakupów w first minute. Zwłaszcza przy tak korzystnych cenach lastów, jakie mieli do dyspozycji w tym roku.

Wypoczynek dzieci i młodzieży 2018
To pierwsze tego typu opracowanie obrazujące ten segment turystyki, oparte na blisko 29 500 zgłoszeniach wypoczynku do kuratoriów oświaty. Wypoczynek dzieci i młodzieży jest ogromną, choć bardzo specyficzną częścią rynku usług turystycznych, niestety niedocenianą w analizach rynku. Zgromadzone dane prezentują zasięg wyjazdów wakacyjnych dzieci i młodzieży (obozy, kolonie, półkolonie), popularne kierunki, zarówno w kraju, jak i za granicą, a także strukturę organizatorów zajmujących się tym segmentem.

W sezonie letnim 2018 ponad 1 240 000 dzieci skorzystało z wyjazdów wakacyjnych, co daje wzrost o 8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Większość obozów i kolonii było organizowanych w kraju (94%) i tu skorzystało z nich ponad 1,16 mln dzieci, pozostałe 6% za to wyjazdy zagraniczne, w których udział wzięło 77 tys. dzieci.

W kraju prym wiodą województwa nadmorskie - pomorskie i zachodniopomorskie, na trzecim miejscu znalazła się Małopolska. Jeśli chodzi o zagranicę, ponad jedną czwartą rynku zajmują obozy i kolonie w Bułgarii. W dalszej kolejności popularnością cieszy się Hiszpania, Włochy i Grecja. W sumie w ramach zorganizowanego wypoczynku, dzieci mogą wypoczywać w 43 krajach.

Profil organizatora
Ponad połowa wyjazdów jest organizowana przez podmioty "instytucjonalnie" prowadzące działalność niekomercyjną (fundacje, stowarzyszenia, gminy, kluby sportowe, instytucje kościelne itp.), choć zdaniem Izby wiele z tych wyjazdów mimo statusu organizatora nie spełnia wymogów wyłączenia spod ustawy o imprezach turystycznych, gdyż nie są organizowane okazjonalnie, niezarobkowo i ograniczonej grupie podróżnych.

Nieuporządkowany rynek
Do najistotniejszych zagrożeń tego segmentu turystyki zaliczyć można wciąż funkcjonującą szarą strefę - pseudoorganizatorów organizujących wyjazdy dla dzieci i młodzieży nielegalnie. Należy podkreślić, że większość organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży deklaruje jego organizację okazjonalnie i niekomercyjnie, a w świetle nowej ustawy o imprezach turystycznych te wyjazdy nie podlegają obowiązkowi posiadania zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności, czyli nie są chronione przez ustawę. Jest jednak duża grupa podmiotów i osób fizycznych, które działają nawet bez zgłoszonej działalności gospodarczej.

Blisko 17% uczestników wypoczynku zagranicznego nie było objętych zabezpieczeniem pokrycia kosztów powrotu do kraju w przypadku niewypłacalności organizatora, gdyż korzystali z usług organizatora "niekomercyjnego", wyłączonego z obowiązku posiadania takiego zabezpieczenia - podkreśla Andrzej Kindler. Szacujemy, że nadal blisko 3% wyjazdów dla dzieci nie jest wciąż zgłaszana do kuratorium oświaty. Wypoczynek dzieci i młodzieży stawia przed organizatorem nawet większe wyzwania niż tradycyjne wyjazdy turystyczne, a ponad połowa rynku (czyli organizatorzy występujący jako niekomercyjni) nie posiada zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności.


Opracowanie powstało w oparciu o analizę zgłoszeń wypoczynku do kuratoriów oświaty, co jest wymagane przy okazji każdego wyjazdu organizowanego dla dzieci i młodzieży oraz analizie profilu i oferty organizatorów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com