TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-05-06 - ACI: Kraków Airport wśród lotnisk notujących największe wzrosty

Ruch pasażerski w Europie utrzymał dodatnią dynamikę w pierwszym kwartale 2025 r. chociaż wzrost spowolnił w porównaniu z poprzednimi latami, co sygnalizuje konsolidację ruchu po COVID-19

reklama


Najnowszy raport o ruchu opublikowany przez ACI EUROPE ujawnia, że ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł o +4,3% w pierwszym kwartale 2025 r. w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. wzrost wyniósł +10,2%. W porównaniu do poziomów sprzed pandemii (Q1 2019) ruch pasażerski wyniósł +3,2%.

Wzrost wolumenu pasażerów w omawianym okresie roku 2025 był w całości napędzany przez ruch międzynarodowy (+5,7%), ponieważ ruch krajowy pozostał na niezmienionym poziomie (0%) w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. W porównaniu do poziomów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) międzynarodowy ruch pasażerski w I kw. 2025 r. wyniósł +8,9%, podczas gdy krajowy ruch pasażerski pozostał na poziomie -12,8%.

Miesięczny wzrost rok do roku wyhamował w I kw. 2025 r. z +6,9% w styczniu do +3,4% w lutym i +3% w marcu, przy czym ten ostatni odzwierciedlał przypadającą w kwietniu tego roku Wielkanoc.

Nasze dane z I kw. pokazują, że boom turystyczny po pandemii słabnie, ponieważ zmierzamy w kierunku "znormalizowanych" wskaźników wzrostu wolumenu pasażerów, przy czym popyt pozostaje na razie odporny. Odzwierciedla to fakt, że konsumenci stawiają doświadczenia na pierwszym miejscu pomimo coraz trudniejszego otoczenia gospodarczego, a także dynamikę rynków lotniczych we wschodniej i południowej części naszego kontynentu oraz w Azji Środkowej. Podczas gdy popyt transatlantycki słabnie, spodziewamy się, że europejska część tego popytu przeniesie się na inne rynki i pozostajemy pewni sezonu letniego. Największym pytaniem jest to, co stanie się w nadchodzącym sezonie zimowym, biorąc pod uwagę bezprecedensową niepewność makroekonomiczną, z którą obecnie się mierzymy w wyniku ataku administracji Trumpa na globalny wielostronny system handlowy. Oznacza to, że oprócz geopolityki i obecnej presji podaży wynikającej z opóźnień w dostawach i konserwacji samolotów, a także ograniczeń przepustowości infrastruktury i linii lotniczych skupiających się na rentownościach, a nie na rozbudowie przepustowości, możemy zobaczyć, że presja na spadek popytu stanie się rzeczywistością - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.


Lotniska spoza rynku UE uzyskały lepsze wyniki od średniej europejskiej w I kw. 2025 r., a ich ruch pasażerski wzrósł o +5,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Było to spowodowane odbudową lotnisk w Izraelu (+60,4%), a także imponującymi wynikami na szybko rozwijających się rynkach Mołdawii (+56%), Bośni i Hercegowiny (+41,7%), Kosowa (+15,6%), Uzbekistanu (+15,5%), Albanii (+9,1%) i Gruzji (+8,5%). Tymczasem ruch pasażerski pozostał na niezmienionym poziomie na lotniskach w Turcji (0%) i nadal spadał w Rosji.

Ruch pasażerski wzrósł o +4,1% na rynku UE, gdzie rozbieżności w wynikach między rynkami krajowymi pozostały znaczące. Lotniska na Słowacji (+15,9%), w Polsce (+15,4%), na Węgrzech (+14,7%), na Malcie (+13,9%) i Litwie (+13%) odnotowały najlepsze wyniki, podobnie jak lotniska w Chorwacji (+9,6%), Rumunii (+9,2%) i Grecji (+8,8%). Z kolei ruch pasażerski zmniejszył się w Islandii ( 2,5%), Szwecji ( 2,2%) i Irlandii ( 0,5%), a w Niemczech i Austrii (w obu przypadkach +1,1%), a także w Szwajcarii (+1,6%) i Wielkiej Brytanii (+1,7%) pozostał marny.

Spośród innych większych rynków UE+, Włochy (+6,6%) znalazły się na szczycie, a następnie Hiszpania (+4,5%) i Francja (+4,2%).

W I kwartale 2025 r. wystąpiły również znaczne luki w wydajności ruchu pasażerskiego w różnych segmentach branży lotniskowej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Odzwierciedlają one zwiększoną presję konkurencyjną na skutek zmian strukturalnych na rynku lotniczym po pandemii. Ilustruje to dodatkowo fakt, że ruch pasażerski pozostał poniżej poziomów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) w 44% europejskich lotnisk.

NajwiÄ™ksze lotniska (obsÅ‚ugujÄ…ce ponad 40 mln pasażerów rocznie) rosÅ‚y wolniej w 1. kw. 2025 r., osiÄ…gajÄ…c +3%. SpoÅ›ród nich najlepsze wyniki osiÄ…gnęły Rzym-Fiumicino (+9,4%) i StambuÅ‚ Sabiha Gokçen (+9,0%). Londyn-Heathrow (-1,5%), pozostajÄ…c najbardziej ruchliwym europejskim lotniskiem, ucierpiaÅ‚ w wyniku poważnej przerwy w dostawie prÄ…du w marcu. StambuÅ‚ (+1,6%) znalazÅ‚ siÄ™ na drugim miejscu, a nastÄ™pnie Paryż-Charles de Gaulle (+5,6%) i Madryt (+4,5%) ten ostatni zastÄ…piÅ‚ Amsterdam-Schiphol (+3%) na czwartej pozycji. Tymczasem ruch pasażerski spadÅ‚ we Frankfurcie (-0,9%), co spowodowaÅ‚o, że niemiecki hub utrzymaÅ‚ swojÄ… 6. pozycjÄ™.

Małe lotniska (poniżej 1 mln pasażerów) odnotowały najlepsze wyniki, a ich ruch pasażerski wzrósł o imponujące +13,4%. Jednak ich wolumeny pozostały niepokojące -34,5% poniżej wolumenów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) ponieważ zarówno przewoźnicy niskokosztowi, jak i przewoźnicy tradycyjni nadal priorytetowo traktowali większe i zamożniejsze rynki.

Duże lotniska (10-25 mln pasażerów) odnotowały drugie najlepsze wyniki na poziomie +6,1%, a na czele znalazły się Tel Awiw (+60,4%), Kraków (+21,9%), Budapeszt (+15,5%), Alicante (+14,6%) i Walencja (+14,3%).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com