TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Stowarzyszenie zrzeszające europejskie porty lotnicze, ACI Europe, opublikowało sprawozdanie na temat ruchu lotniczego rok 2019. Jedno z polskich lotnisk okazało się najlepszym w Europie pod względem dynamiki wzrostu ruchu lotniczego.
reklama
Ruch pasażerski w europejskiej sieci portów lotniczych (46 krajów) wzrósł w 2019 r. o +3,2%. Jest to wprawdzie nieco ponad połowa stopy wzrostu zarejestrowanej w 2018 r. (+6,1%) i najsłabszy wynik od 5 lat, ale nadal powoduje, że europejskie porty lotnicze przyjmują w 2019 r. rekordową liczbę 2,43 mld pasażerów.
Spowolnienie wzrostu liczby pasażerów w 2019 r. było bardziej znaczące w portach lotniczych spoza UE i w dużej mierze spowodowane było spadkiem ruchu krajowego (-1,1%), ponieważ ruch międzynarodowy nadal dynamicznie wzrastał (+4,6%). Odzwierciedlało to również konsolidację linii lotniczych i ograniczony wzrost przepustowości linii lotniczych, ponieważ ruch lotniczy wzrósł jedynie o +1,1% w ciągu roku, a nawet stał się ujemny w ostatnim kwartale (-1,2%). Tymczasem w 2019 r. ruch towarowy spadł o -1,9%, co jest najgorszym wynikiem od 2012 r.
W ciągu ostatnich 5 lat europejskie porty lotnicze zwiększyły swój ruch pasażerski o ponad +32%, co oznacza, że od 2014 roku faktycznie przyjęły dodatkowe 595 mln pasażerów. Ale rok 2019 był kluczowy. Wolumeny wciąż rosły, ale spowolnienie było zauważalne zarówno ze względu na presję podaży, jak i popytu - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.
Patrząc na nadchodzące miesiące, Jankovec zauważył, że wiele portów lotniczych planuje dalszy, niższy wzrost ruchu pasażerskiego w obliczu niepewnych warunków handlowych. Niektóre z presji po stronie podaży mogą zacząć się zmniejszać, zwłaszcza jeśli 737 MAX zostanie ostatecznie dopuszczony do ponownych lotów i jeśli ostatni spadek cen ropy nie zostanie odwrócony. Na razie jednak niewiele jest sygnałów, że linie lotnicze mogą rozważać zwiększenie przepustowości - a dalsza konsolidacja linii lotniczych jest nadal aktualna - skomentował.
Dodał, że dużą niewiadomą jest to, co dzieje się z epidemią koronawirusa. Jego dotychczasowy wpływ ruchu lotniczego był marginalny i ograniczał się głównie do portów lotniczych obsługujących bezpośrednie połączenia lotnicze z Chinami. Szacujemy, że w lutym, 10 największych portów lotniczych UE i Wielkiej Brytanii straci łącznie 475 000 pasażerów do/z Chin, co powinno stanowić zaledwie 1,2 % ich całkowitego ruchu w ciągu miesiąca. Jednak w miarę jak szersze konsekwencje gospodarcze zaczną być odczuwalne w Chinach i potencjalnie poza nimi, wpływ na ruch lotniczy może stać się coraz bardziej powszechny i znaczący dla europejskich portów lotniczych - skomentował.
Ruch na lotniskach dotknięty bankructwami przewoźników i ograniczeniami przepustowości
W 2019 r. ruch pasażerski w portach lotniczych UE wzrósł o +3,3% (w porównaniu z +5,4% w 2018 r.). W porównaniu z poprzednim rokiem przyniosło to 57,8 mln dodatkowych pasażerów, co stanowi równowartość rocznego ruchu obsługiwanego przez port lotniczy Madryt-Barajas. W 2019 r. na rynek UE przypadało 76% całkowitego wzrostu ruchu pasażerskiego w Europie.
W miarę upływu roku tempo wzrostu spadło o połowę (z +4,8% w I kwartale do +1,9% w IV kwartale) - choć w grudniu nieco wzrosło (+3%). Odzwierciedlało to głównie narażenie unijnych portów lotniczych na bankructwa linii lotniczych, a także ogólnie ograniczenie wzrostu przepustowości i rozbudowy sieci ze względu na mniej korzystne warunki gospodarcze i niepewność co do Brexitu.
Porty lotnicze w Austrii, Estonii, na Łotwie, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji, Rumunii, na Malcie, w Luksemburgu i Portugalii wzrosły ponad dwukrotnie w stosunku do średniej UE. Porty lotnicze w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Niderlandach, Belgii, Danii i Grecji osiągnęły wyniki poniżej oczekiwań, natomiast porty lotnicze w Szwecji, Bułgarii, Słowacji i Słowenii odnotowały spadek ruchu pasażerskiego.
Wśród stołecznych i większych portów lotniczych UE największy wzrost ruchu pasażerskiego odnotowano w Wiedniu (+17,1%), Mediolanie-Malpensa (+16,6%2), Rydze (+10,5%), Berlinie-Tegel (+10,1%), Luksemburgu (+9,5%), Budapeszcie (+8,8%), Tallinie (+8,6%), Londynie-Luton (+8,1%), Lizbonie (+7,4%), Madrycie (+6,6%), Bukareszcie (+6,4%) i Warszawie (+6,2%).
Pozaunijny rynek gwałtownie zwalnia
Wzrost ruchu pasażerskiego w portach lotniczych spoza UE wyniósł +3% w 2019 r., co oznacza znaczne spowolnienie w porównaniu z rokiem poprzednim (+8,3% w 2018 r.). Doprowadziło to do tego, że w 2019 r. porty lotnicze spoza UE obsłużyły jedynie dodatkowe 18,3 mln pasażerów.
Podczas gdy bankructwa linii lotniczych, miały również wpływ na rynek poza UE, warunki makroekonomiczne na ogół odgrywały większą rolę w kształtowaniu ich losu - co miało znaczący wpływ na krajowy ruch pasażerski (-3,6%). Czynniki te tłumaczą znaczne zróżnicowanie wyników w zakresie ruchu pasażerskiego na rynkach poza UE - od imponującego wzrostu odnotowanego przez porty lotnicze na Ukrainie (+22,3%) do poważnego załamania na Islandii (-26,1%). Wśród największych rynków Rosja odnotowała wzrost powyżej średniej spoza UE (+5,8%), podczas gdy tureckie porty lotnicze odnotowały jedynie nieznaczny wzrost (+0,4%).
Najlepsze wyniki w ruchu pasażerskim na stołecznych i większych pozaeuropejskich lotniskach osiągnęły Kijów-Boryspol (+21,1%), Tirana (+13,3%), Antalya (+12,8%), Mińsk (+12,5%), Erywań (+12,3%), Moskwa-Wnukowo (+11,7%), Prisztina (+9,6%), Skopje i Sarajewo (+9,3%) oraz Belgrad (+9,2%).
Słabsze wyniki regionalnych portów lotniczych
Ruch pasażerski na głównych lotniskach (5 największych europejskich portów lotniczych) wzrósł w 2019 r. o +1,8%, w porównaniu z +4,8% w roku poprzednim. Utrzymujące się fizyczne ograniczenia przepustowości były głównymi czynnikami odbijającymi się na ich wynikach. Łącznie najwięksi zwiększyli liczbę pasażerów o 6,5 mln, z czego 60% tego przyrostu przypadło na lotniska Paryż-CDG (+5,5% - 2. miejsce z 76,2 mln pasażerów), Frankfurt (+1,5% - 4. miejsce z 70,5 mln pasażerów), Londyn-Heathrow (+1% - 1. miejsce z 80,8 mln pasażerów), Amsterdam-Schiphol (+0,9% - 3. miejsce z 71,7 mln pasażerów) i Stambuł (+0,2% - 5. miejsce z 68,5 mln pasażerów).
51% mniejszych regionalnych portów lotniczych odnotowało wzrost ruchu, w porównaniu z 77% dla reszty branży - odzwierciedlając po raz kolejny niestabilność ich rynków.
Jednak wiele większych regionalnych portów lotniczych odnotowało imponujący wzrost ruchu pasażerskiego, w tym Kraków (+24,2%), Sewilla (+18,3%), Nantes (+16,7%), Dubrownik (+14,1%), Bordeaux (+13,3%), Brest (+11,8%), Bolonia (+10,6%), Bari (+10,2%), Porto (+9,8%), Walencja (+9,8%), Neapol (+9,3%) i Marsylia (+8,1%). Wyniki te świadczą o sukcesie ich strategii rozwoju tras i dalszym rozwoju bezpośrednich międzynarodowych połączeń lotniczych - w tym nowych połączeń długodystansowych.
Największa dynamika wzrostu
Dla przejrzystości, ACI Europe podzieliła porty lotnicze na 4 grupy, w zależności od ilości obsłużonych pasażerów. W całym roku 2019 porty lotnicze obsługujące ponad 25 mln pasażerów rocznie (grupa 1), porty lotnicze obsługujące od 10 do 25 mln pasażerów (grupa 2), porty lotnicze obsługujące od 5 do 10 mln pasażerów (grupa 3) oraz porty lotnicze obsługujące mniej niż 5 mln pasażerów rocznie (grupa 4) odnotowały średnie wzrosty w wysokości +3,0%, +4,8%, +3,0% i +1,6%. Wśród najmniejszych lotnisk, uwagę zwraca duży wzrost liczby obsłużonych pasażerów w Ochrydzie.
Porty lotnicze, które zgłosiły największy wzrost ruchu pasażerskiego w 2019 r. (w porównaniu z 2018 r.), przedstawiają się następująco
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami