TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-09-03 - Słabe wakacje w Polsce

Polscy przedsiębiorcy turystyczni nie kryją rozczarowania. Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych oceniła sezon jako zły lub bardzo zły, 24% uznało go za średni, a tylko 19% deklaruje pełne zadowolenie - wynika z ankiety Nocowanie.pl przeprowadzonej po zakończeniu wysokiego sezonu.

reklama


Tuż po ostatnim weekendzie wakacji 2025, największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży turystycznej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju.

Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem - wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie. W pytaniu dotyczącym oceny ruchu turystycznego w sezonie letnim 2025, w porównaniu do okresu letniego z ubiegłego roku, aż 31% oceniło, że było bardzo źle. Niezadowolonych było 26% właścicieli obiektów noclegowych. Neutralność zachowało 24% z nich, a w pełni zadowolona jest grupa zaledwie 19% ankietowanych.

Tegoroczne wakacje były wymagające dla obiektów noclegowych - przede wszystkim ze względu na pogodę, ale pod względem wartości rezerwacji i długości pobytów sezon okazał się udany. Za najlepszy moment sezonu należy uznać długi weekend sierpniowy, w którym większość obiektów cieszyło się niemal pełnym obłożeniem. Jeden bardzo udany weekend to za mało, by poprawić nastroje w branży - komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl

Najskuteczniejszym narzędziem, które przyciągało turystów w tym dość trudnym sezonie letnim 2025 były promocje cenowe (35% wskazań), i reklama w mediach społecznościowych (32%) oraz działania w wyszukiwarkach (18%). Aż 70% obiektów zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło. Wielu partnerów postawiło także na dodatkowe inwestycje-jeszcze przed sezonem zadbali o atrakcje i udogodnienia dla różnych grup turystów. Pojawiły się m.in. atrakcje dla dzieci - 10%, czy rodzinne strefy relaksu - 5%. Pojawiły się też udogodnienia w postaci wyżywienia oraz saun i jacuzzi, które łącznie zapewniło blisko 19% partnerów.

Na szczególną uwagę zasługuje rosnące zainteresowanie obiektami oferującymi wyższy standard i dodatkowe udogodnienia. Turyści chętniej wybierali hotele i apartamenty z aneksami kuchennymi, atrakcjami dla dzieci czy strefami relaksu. Jednocześnie utrzymał się stabilny popyt na klasyczne formy zakwaterowania - takie jak pokoje gościnne czy domki. Dominowały krótsze pobyty - do 5 dni (55%), a najliczniejszą grupę turystów stanowiły rodziny z dziećmi (58%). Dane Nocowanie.pl potwierdzają, że rezerwacje były w tym roku dłuższe, droższe i znacznie bardziej świadomie planowane. Średnia wartość rezerwacji wzrosła o ponad 15% rok do roku - dodaje Agnieszka Rzeszutek.

W odpowiedziach ankietowanych potwierdził się również trend rosnącego zainteresowania Polską wśród zagranicznych turystów - obserwowany już w poprzednich sezonach. Aż 52% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 37% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 9% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20% całkowitej liczby rezerwacji.

Z ankiety wynika, że wielu partnerów planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026. Najczęściej wskazywane inwestycje dotyczą modernizacji pokoi, poprawy infrastruktury dla rodzin i rowerzystów oraz rozbudowy stref wellness. Do największych wyzwań, przed jakimi stoją właściciele obiektów noclegowych, zaliczają oni mniejszą liczbę turystów (51%), wysokie koszty utrzymania (41%) oraz silną konkurencję (33%).

Mimo trudnego sezonu letniego, wielu z nich z optymizmem patrzy w przyszłość - około 45% respondentów spodziewa się podobnego obłożenia jesienią i zimą, jak w ubiegłym roku. Podkreślają przy tym, że aż 95% turystów deklarowało zadowolenie z wyboru ich obiektu na wakacje.

TOP udogodnienia, które okazały się kluczowe w wyborze noclegu na wakacje:



Dane z ankiety można by uzupełnić o zachęcenie do poszukiwania swoich przewag przez obiekty. Mimo trudnych czasów, wzrostu kosztów i turystów, którzy liczą pieniądze dokładniej, wiele obiektów "działa jak dotychczas" lub wykonuje standardowe działania (czasem kosztowne - jak remont) licząc na poprawę sytuacji za rok. Jednak za rok, koszty tylko wzrosną i dalej trzeba pomyśleć nad tym, czym i kiedy można przyciągnąć turystów. Wydłużenie sezonu, atrakcyjne oferty dla osób poza typowym sezonem wakacyjno-feryjnym, czy znalezienie nowych grup klientów może sprawić, że rachunek ekonomiczny obiektu się poprawi.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com