TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-11-15 - PZOT podsumowuje rok sprzedażowy

Wartość sprzedaży wycieczek w systemie Merlin X, na koniec roku turystycznego 2016/17 wyniosła około 7 miliardów złotych, a liczba klientów oscyluje w okolicach 3 milionów - wynika z raportu opublikowanego przez Polski Związek Organizatorów Turystyki.

reklama


PZOT podaje, że jednym z głównych wyzwań stojących przed biurami podróży jest sezonowość. Prawie 83 proc. sprzedaży w Merlinie X przypada na okres maj-październik. Obrazuje to poniższy wykres.





Liczba klientów w biurach, wg danych PZOT w omawianym okresie wzrosła o 17 proc. Największy wzrost zanotowano w segmencie imprez z dojazdem własnym - 0 21,5 proc. Liczba klientów korzystających z wyjazdów lotniczych wzrosła o 16,8 proc., a liczba wybierających się na wyjazdy autobusowe o 15,5 proc. W całości sprzedaży dominowały imprezy lotnicze - 86,6 proc. wszystkich sprzedanych wyjazdów. Wyjazdy z dojazdem własnym to 6,8 proc., a autokarowe 6,3 sprzedaży w Merlinie X.

Niemal co trzeci klient w Merlinie X wybierał wyjazdy do Grecji. 16,5 proc. sprzedanych wyjazdów to wyjazdy do Hiszpanii. Czołówka najpopularniejszych kierunków w roku turystycznym 2016/17 przedstawia się następująco.
%OBRAZEK2%
Średnia cena rezerwacji wzrosła o 3,26 proc. (z 6013 do 6209 PLN). Średnia cena na klienta wzrosła o 1,77 proc. ( z 2488 do 2532 PLN). Jedna rezerwacja dotyczyła średnio 2,45 osoby. Podrożały imprezy lotnicze (średnio z 2698 do 2756 PLN od osoby), potaniały za to zarówno średnie ceny wyjazdów autokarowych (z 1319 na 1297 PLN za osobę), jak i wyjazdów z dojazdem własnym (z 1327 na 1293 PLN od osoby). Niecałe 15 proc. klientów to dzieci, w tym jeden proc. to te najmłodsze, ze statusem Infant. Średnia długość pobytu to niecałe 7,5 dnia i tu, wedle danych PZOT, już od kilku lat mamy stałą tendencję spadkową. Jeszcze w 2012 roku, średnia długość pobytu to było ponad 9 dni.

Z danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że klienci najczęściej dokonywali rezerwacji na ponad 66 dni przed wyjazdem. W poprzednich latach najczęściej było to nieco mniej niż 60 dni wyprzedzenia. Dane PZOT pokazują także spadek popularności lastów - w omawianym okresie stanowiły one 50,4 proc. sprzedaży, podczas gdy we wcześniejszych latach było to około 54-55 proc. sprzedaży.

Według danych z Merlina X, turyści w Egipcie czy Turcji preferowali hotele 5 gwiazdkowe. Z kolei Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii najpopularniejsze były 4 gwiazdki. Preferencje turystów obrazuje poniższy wykres.





Turyści preferowali wyżywienie all inclusive, przy czym w Egipcie i Turcji takie wyżywienie wybierało powyżej 90 proc. turystów w Bułgarii ten odsetek wyniósł niecałe 59 proc., w Hiszpanii ponad 59 proc., a w Grecji niecałe 70 proc.

Prawie 40 proc. wylotów sprzedanych w Merlinie X to wyloty z Warszawy, ponad 32 proc. to wyloty z Katowic. Poznań to niecałe 10 proc. wylotów, a Wrocław - niecałe 9. Ponad 6 proc. wylotów odbyło się z Gdańska. Wyloty z pozostałych lotnisk nie przekroczyły 2 proc. udziałów.

Jak turyści dokonywali rezerwacji w podziale na dni tygodnia?

Wyjazdy w rozbiciu na poszczególne województwa przedstawiały się w następujący sposób.

Z raportem PZOT można zapoznać się poniżej.

Możesz także pobrać plik: turinfo_20171114_turism2016_17_pzot_merlinx.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com