TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-11-16 - IGHP: Święta będą marne

W październiku hotele odwiedziło mniej gości niż we wrześniu, szczególnie odczuły to hotele wypoczynkowe i położone poza miastami - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczącej sytuacji branży w październiku. Badanie pokazało też, że goście chętniej dokonują rezerwacji na czas Sylwestra niż Świąt Bożego Narodzenia.

reklama


Październik to kolejny po wrzeÅ›niu miesiÄ…c, w którym nastÄ…piÅ‚ spadek obÅ‚ożenia w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca. I choć wskaźniki frekwencji w ponad poÅ‚owie hoteli utrzymaÅ‚y siÄ… nadal na satysfakcjonujÄ…cych poziomach, to wyraźnie zmniejszyÅ‚a siÄ™ grupa hoteli z obÅ‚ożeniem przekraczajÄ…cym 70 proc. oraz zwiÄ™kszyÅ‚a z frekwencjÄ… mniejszÄ… niż 30 proc. - w obu grupach zmiany o 10 pp. w stosunku do wrzeÅ›nia. JednoczeÅ›nie, w wiÄ™kszych dysproporcjach niż to miaÅ‚o miejsce we wrzeÅ›niu, obiekty wypoczynkowe / pozamiejskie zanotowaÅ‚y gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych / miejskich.

Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 14 proc. nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 64 proc. hoteli, w tym 33 proc. obiektów powyżej 70 proc.

W hotelach miejskich 78 proc. uzyskało frekwencję powyżej 50 proc. Obiektów, które nie przekroczyły obłożenia 30 proc, było 8 proc. W hotelach pozamiejskich tylko 38 proc. obiektów zanotowała frekwencję powyżej 50 proc., a 14 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.

Zbliżone relacje zanotowaÅ‚y obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 72 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło 3 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych byÅ‚o to odpowiednio 54 proc. z frekwencjÄ… powyżej 50 proc. i 13 proc., które uzyskaÅ‚y obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.
Ceny wciąż rosną w wyniku wzrostu kosztów prowadzenia hoteli

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny niezmiennie Å›wiadczÄ… o ciÄ…gÅ‚ej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazujÄ…, że wzrost cen w stosunku do października ubiegÅ‚ego roku jak i tego sprzed trzech lat odnotowuje zdecydowana wiÄ™kszość i jednoczeÅ›nie tak samo liczna grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazaÅ‚o 83 proc. obiektów oraz 85 proc. w relacji do października ubiegÅ‚ego roku. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, żywnoÅ›ci, wynagrodzeÅ„ oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

AnalizujÄ…c dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne trzy miesiÄ…ce, powtarza siÄ™ niestety pogorszenie prognoz w stosunku do danych z ankiety sprzed miesiÄ…ca. Szczególnie dotyczy to bieżącego miesiÄ…ca, czyli listopada, którego prognozy sÄ… wyraźne sÅ‚absze niż to miaÅ‚o miejsce miesiÄ…c temu dla października. A kolejne miesiÄ…ce po raz kolejny wskazujÄ… na niepokojÄ…co niskie obÅ‚ożenie.

W listopadzie blisko poÅ‚owa (48 proc.) hoteli wskazuje aktualnÄ… frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. (miesiÄ…c temu dla października byÅ‚o to 35 proc.). Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 18 proc. hoteli. W hotelach biznesowych 43 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 26 proc. Wskaźniki aktualnego obÅ‚ożenia dla obiektów wypoczynkowych to 48 proc. hoteli z frekwencjÄ… poniżej 30 proc. i 13 proc. z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc.

Kolejny miesiÄ…c, grudzieÅ„, to lekka poprawa w stosunku do danych ankietowych sprzed miesiÄ…ca, ale nadal 76 proc. hoteli posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚o tylko 7 proc. obiektów. StyczeÅ„ jest zdecydowanie sÅ‚abszy od grudnia: 91 proc. hoteli z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc.

Prognozy grudnia i stycznia obejmujÄ… okres Å›wiÄ…teczny i noworoczny, dlatego w ankiecie IGHP znalazÅ‚y siÄ™ pytania o rezerwacje hoteli w tym okresie. Z danych wynika, że, przynajmniej na razie, wiÄ™kszym zainteresowaniem goÅ›ci cieszy siÄ™ Sylwester niż ÅšwiÄ™ta Bożego Narodzenia.
Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 36 proc. posiada aktualnie obÅ‚ożenie w okresie Å›wiÄ…tecznym poniżej 30 proc. Do tego należy dodać sporÄ… grupÄ™, bo 33 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedajÄ… oferty specjalnej w tych dniach. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 70 proc. jest tylko 8 proc. Jak należaÅ‚o siÄ™ spodziewać, hotele biznesowe wypadajÄ… w okresie Å›wiÄ…tecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Aż 61 proc. nie sprzedaje oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. notuje 29 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 15 proc. nie sprzedaje oferty, 25 proc. posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., a najliczniejszÄ… grupÄ™, bo blisko poÅ‚owÄ™ (48 proc.), stanowiÄ… hotele z frekwencjÄ… pomiÄ™dzy 30 i 70 proc.
Z kolei w okresie noworocznym, dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 37 proc. posiada aktualnie obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., a 23 proc. obiektów nie sprzedaje oferty w ogóle. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż 70 proc. obÅ‚ożeniem jest 16 proc. Podobnie jak w okresie Å›wiÄ…tecznym, hotele biznesowe wypadajÄ… gorzej niż wypoczynkowe. PoÅ‚owa nie sprzedaje oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. posiada 29 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 4 proc. nie sprzedaje oferty, 29 proc. ma obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., ale jednoczeÅ›nie dokÅ‚adnie tyle samo wypeÅ‚niÅ‚o siÄ™ już w 70 proc. lub wiÄ™cej.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 listopada 2022 roku wzięło udziaÅ‚ 181 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 65 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 29 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 64 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 34 proc., 26 proc. specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej a Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 40 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (93 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com