TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-04-23 - Jak hotelarze zamierzają poradzić sobie ze skutkami epidemii?

Ponad 80% hoteli planuje uzyskanie dofinansowania dla pracowników - wynika z ankiety, którÄ… IGHP przeprowadziÅ‚a na poczÄ…tku kwietnia wÅ›ród hotelarzy. WiÄ™kszość hoteli biorÄ…cych udziaÅ‚ w badaniu skorzysta z możliwoÅ›ci odroczenia lub umorzenia danin paÅ„stwowych, co pokazuje ogromnÄ… potrzebÄ™ utrzymania bieżącej pÅ‚ynnoÅ›ci przedsiÄ™biorstw hotelowych.

reklama


W badaniu uczestniczyÅ‚o 279 firm hotelarskich. Kilka z nich to firmy wielohotelowe jednak zdecydowana wiÄ™kszość to mikro, mali i Å›redni przedsiÄ™biorcy: Å‚Ä…cznie prawie 88% pytanych. 78,5% hoteli jest zamkniÄ™tych, a 2,8% zostaÅ‚o zamienionych na izolatoria lub hotele dla medyków, które jednak najczęściej wykazujÄ… bardzo niskie obÅ‚ożenie, muszÄ…c jednoczeÅ›nie utrzymywać w gotowoÅ›ci caÅ‚y obiekt.

Na pytania dotyczÄ…ce pracowników zatrudnionych na umowÄ™ o pracÄ™ 38% pytanych odpowiedziaÅ‚o, że zwalniaÅ‚o ich w marcu, a 43%, że planuje przeprowadzić zwolnienia w kwietniu. 51% respondentów wysyÅ‚aÅ‚o pracowników w marcu na postojowe, a aż 86% pytanych wysyÅ‚aÅ‚o ich na zalegÅ‚e i bieżące urlopy. W kwietniu i maju część wÅ‚aÅ›nie tych wracajÄ…cych z urlopów pracowników jest objÄ™tych planem zwolnieÅ„.

81% pytanych planuje uzyskać dofinansowanie dla pracowników. Celem nadrzędnym przedsiębiorców jest maksymalne w miarę możliwości utrzymanie trzonu kadry pracowników niezbędnych do ponownego uruchomienia hoteli.

Analogiczne statystyki dla zatrudnionych na umowie zlecenia sÄ… bardziej spÅ‚aszczone. Zleceniobiorcy sÄ… pracownikami koniecznymi do uzupeÅ‚nienia podstawowej kadry pracowników, a wiÄ™c nie sÄ… niezbÄ™dni w obecnej sytuacji oczekiwania na ponowne uruchomienie hoteli. StÄ…d odnotowany wyższy wskaźnik zwolnieÅ„ w marcu i jednoczeÅ›nie znacznie mniejszy odsetek kierowanych na urlopy (tej grupie zatrudnionych urlopy zwykle nie przysÅ‚ugujÄ…) oraz wniosków o dofinansowanie. I tak 54% pytanych zwalniaÅ‚o zleceniobiorców w marcu, a 28% planuje zwalniać w kwietniu. 27% respondentów wysyÅ‚aÅ‚o zleceniobiorców w marcu na postojowe, a tylko 15% wysÅ‚aÅ‚o ich na zalegÅ‚e i bieżące urlopy. 35% pytanych planuje wystÄ…pić o dofinansowanie dla wsparcia zleceniobiorców.

WiÄ™ksza liczba hoteli wprowadza program zmniejszenia etatów (69% pytanych) niż postojowego (47% pytanych), ponieważ wiąże siÄ™ to z wiÄ™kszÄ… kwotÄ… dofinansowania, biorÄ…c pod uwagÄ™ obecnÄ… przeciÄ™tnÄ… dla sektora hotelarskiego siatkÄ™ pÅ‚ac. Szczególnie dotyczy to podstawowych stanowisk pracowników etatowych, których jest najwiÄ™cej w strukturze organizacyjnej hotelu. Stosunkowo nieduży odsetek (42% pytanych) deklaruje wystÄ…pienie o dofinansowanie starosty. WytÅ‚umaczyć to należy faktem, iż aktualnie w wielu regionach Polski jest ono jeszcze niedostÄ™pne, bez gwarancji uzyskania, a jednoczeÅ›nie wyklucza dofinansowanie postojowego lub zmniejszonego wymiaru czasu pracy.

W ankiecie zadano także pytania nt. ubiegania siÄ™ o odroczenia i umorzenia skÅ‚adek ZUS i podatków. Wysokie wskaźniki ubiegania siÄ™ o odroczenia / umorzenia danin paÅ„stwowych, z najwyższymi dla umorzenia (odpowiednio ZUS umorzenie 72%, ZUS odroczenie 63%, PIT odroczenie 72%, VAT odroczenie 70% i CIT odroczenie 59%) - generalnie wskazujÄ… na ogromnÄ… potrzebÄ™ utrzymania bieżącej pÅ‚ynnoÅ›ci, nawet za cenÄ™ ich kumulacji (poza umorzeniem) w przyszÅ‚oÅ›ci lub koniecznoÅ›ci spÅ‚aty w ratach.

Odpowiedzi na pytania dotyczÄ…ce pomocy samorzÄ…du wskazujÄ… na realnie nikÅ‚y jej poziom. Niski odsetek ubiegania siÄ™ i otrzymania pomocy samorzÄ…dowej w zakresie dzierżawy gruntu (odpowiednio 21% i 3%) wynika generalnie z maÅ‚ego odsetka takich przypadków i na razie maÅ‚ego poziomu faktycznej pomocy samorzÄ…du. WpÅ‚ywajÄ… na to również ograniczenia w przepisach (wiÄ™cej deklaracji pomocy, mniej faktycznej pomocy). Specustawa jest w tym zakresie tylko deklaratywna. Badanie skutecznoÅ›ci pomocy samorzÄ…du w zakresie podatku od nieruchomoÅ›ci wykazaÅ‚o podobnÄ… wartość. Mimo, że zÅ‚ożono znacznie wiÄ™cej wniosków, nadal bardzo maÅ‚a byÅ‚a skuteczność (odpowiednio 67% i 9%). W przypadku pomocy dotyczÄ…cej opÅ‚at z tytuÅ‚u wywozu Å›mieci również sytuacja przedstawia siÄ™ podobnie, chociaż odnotowano mniej zÅ‚ożonych wniosków i wiÄ™kszÄ… skuteczność (odpowiednio 48% i 20%).

Odpowiedzi na pytania dotyczÄ…ce uÅ‚atwieÅ„ ze strony banków wskazujÄ… na ich wiÄ™kszÄ… wolÄ™ restrukturyzacji istniejÄ…cego finansowania (lecz nadal na niskim poziomie) niż udzielania nowego finansowania pomocowego, pÅ‚ynnoÅ›ciowego, które jest na bardzo niskim poziomie. Na tym tle lepiej wypadajÄ… instytucje leasingowe, ale nadal poziom pomocy jest bardzo niski. SpoÅ›ród 47% przedsiÄ™biorstw hotelowych, które ubiegaÅ‚y siÄ™ o restrukturyzacjÄ™ (odroczenie rat) obecnego już finansowania, tylko 29% otrzymaÅ‚o zgodÄ™ banków. 20% badanych hoteli ubiegaÅ‚o siÄ™ natomiast o nowe finansowanie i tylko 5% otrzymaÅ‚o zgodÄ™ banków (w wiÄ™kszoÅ›ci banków PKD hotelowe jest obecnie "niekredytowalne"), a spoÅ›ród 37% hoteli wystÄ™pujÄ…cych o restrukturyzacjÄ™ (odroczenie rat) obecnego leasingu do instytucji leasingowych, tylko 24% otrzymaÅ‚o zgodÄ™.

Odpowiedzi na pytania o vouchery i zaliczki pokazujÄ… ponownie obraz ogromnej potrzeby zachowania przez hotele bieżącej pÅ‚ynnoÅ›ci kosztem ich sfinansowania (nawet z marżą w przypadku voucherów) w późniejszym okresie. Wskaźnik ten zapewne bÄ™dzie siÄ™ zwiÄ™kszaÅ‚ wraz z upÅ‚ywem czasu, bo prawo dotyczÄ…ce voucherów i zaliczek weszÅ‚o w życie dopiero 1 kwietnia. 73% hoteli wystawiÅ‚o vouchery, a 70% odroczyÅ‚o zwrot na 180 dni. JednoczeÅ›nie aż 86% hoteli dotknęła konieczność anulacji rezerwacji i zwrotu zaliczki, w tym 65% przez OTA.

Hotelarze z nadzieją patrzą na najbliższe tygodnie: 49% hoteli oczekuje, że ruch turystyczny zacznie się już w czerwcu lub lipcu br. z wykorzystaniem voucherów i aż 67% oczekuje w tym samym okresie wznowienia turystyki bez voucherów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com