TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W styczniu 2022 r. nastąpiło spowolnienie ożywienia w ruchu lotniczym, zarówno krajowym, jak i międzynarodowym, w porównaniu z grudniem 2021 r. -wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA).
reklama
IATA upatruje przyczyn spowolnienia we wprowadzeniu ograniczeń w podróżowaniu w następstwie pojawienia się mutacji Omikron.
IATA powraca do porównań ruchu lotniczego w ujęciu rok do roku zamiast porównań z okresem 2019. Ze względu na niską bazę ruchu w 2021 r., niektóre rynki będą wykazywać bardzo wysokie stopy wzrostu rok do roku, nawet jeśli wielkość tych rynków jest nadal znacznie mniejsza niż w 2019 r.
Całkowity popyt na podróże lotnicze w styczniu 2022 roku (mierzony w pasażerokilometrach) wzrósł o 82,3% w porównaniu ze styczniem 2021 roku. Jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem (grudzień 2021 r.) był on niższy o 4,9% w ujęciu wyrównanym sezonowo.
Segment krajowych podróży lotniczych wzrósł o 41,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, ale spadł o 7,2% w porównaniu z grudniem 2021 r.
Podróże międzynarodowe wzrosły o 165,6% w porównaniu do stycznia 2021 r., ale spadły o 2,2% w porównaniu z grudniem 2021 r.
Ożywienie w podróżach lotniczych było kontynuowane w styczniu, mimo że napotkano na przeszkodę o nazwie Omikron. Wzmocnione kontrole graniczne nie powstrzymały rozprzestrzeniania się tego wariantu choroby. Jednak tam, gdzie odporność ludności była wysoka, systemy ochrony zdrowia nie zostały przeciążone. Wiele rządów dostosowuje obecnie politykę dotyczącą wirusa COVID-19 do polityki stosowanej w przypadku innych wirusów endemicznych. Obejmuje to zniesienie ograniczeń w podróżowaniu, które miały tak niszczący wpływ na życie, gospodarkę i swobodę podróżowania - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Pomimo silnego wzrostu ruchu odnotowanego w styczniu 2022 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym, popyt na lotnicze przewozy pasażerskie pozostaje znacznie poniżej poziomu sprzed COVID-19. Współczynnik RPK w styczniu spadł o 49,6% w porównaniu ze styczniem 2019 r. Ruch międzynarodowy zmniejszył się o 62,4%, a ruch krajowy o 26,5%.
Dane za styczeń nie uwzględniają wpływu agresji Rosji na Ukrainę, która nastąpiła pod koniec lutego. IATA spodziewa się, że nałożone sankcje i zamknięcie przestrzeni powietrznej będą miały negatywny wpływ na ruch turystyczny, głównie w krajach sąsiednich.
W 2021 r. na rynek ukraiński przypadało 3,3% europejskiego ruchu pasażerskiego i 0,8% ruchu światowego.
Rynek rosyjski stanowił 5,7% ruchu europejskiego (z wyłączeniem połączeń krajowych w Rosji) i 1,3% ruchu globalnego w 2021 roku.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami