TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-06-24 - Ekologia może się opłacać w gastronomii

Ekologiczne dania w restauracji mogÄ… być dobrym rozszerzeniem oferty. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej (PIÅ»E) w ramach kampanii "Przestaw siÄ™ na eko - szukaj EuroliÅ›cia 2", Polacy oczekujÄ…, że w karcie daÅ„ znajdÄ… potrawy przygotowane z produktów BIO: aż 71% respondentów chciaÅ‚oby, aby restauracje i inne punkty gastronomiczne serwowaÅ‚y dania ekologiczne.

reklama


Eko na talerzu? Polacy sÄ… gotowi zapÅ‚acić wiÄ™cej za takie produkty. WÅ›ród ekologicznych produktów używanych w restauracyjnych kuchniach znaleźć mogÄ… siÄ™ m.in. mleko i jego przetwory, mÄ…ki z upraw ekologicznych, makarony i kasze BIO, jaja od kur z chowu zapewniajÄ…cego dobrostan zwierzÄ…t, Å›wieże warzywa i owoce czy ryby z akwakultury ekologicznej. GwarancjÄ™ ekologicznego pochodzenia daje certyfikat. Aby go uzyskać, producenci ekologiczni muszÄ… speÅ‚nić szereg wymogów. W praktyce oznacza to, że wytworzenie żywnoÅ›ci nie może naruszyć równowagi w przyrodzie, musi ona powstać bez użycia pestycydów, nawozów sztucznych, nie może zawierać GMO ani syntetycznych dodatków. Zachowanie tych kryteriów postrzegane jest jako wartość, za którÄ… wielu konsumentów jest skÅ‚onnych dopÅ‚acić.

Według badania zrealizowanego na zlecenie PIŻE, 44% klientów byłoby gotowych zapłacić więcej za dania przygotowane z certyfikowanych składników, o ile koszt nie przekroczy 10% ceny. Co piąty badany zaakceptowałby podwyżkę nawet do 25%. Tylko jedna piąta uczestników badania wyklucza możliwość poniesienia dodatkowego kosztu.

Świat wokół nas zmienia się dynamicznie. Na szczęście obok problemów, takich jak zanieczyszczenie środowiska, obserwujemy też pozytywne trendy, w tym wzrost świadomości żywieniowej. Konsumenci coraz częściej chcą mieć dostęp do ekologicznej żywności także poza domem - w restauracjach, barach czy hotelach. Jak pokazuje nasze badanie, dla 32% osób to realna potrzeba, choć 33% wskazuje, że może być to trudne do wdrożenia w całym kraju. Jest więc to i szansa, i wyzwanie dla tych placówek. mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Oznaczenie ekologiczne w menu ma znaczenie, bowiem 82% respondentów uważa, że dania z produktów ekologicznych powinny być jednoznacznie oznaczone w menu, np. przez symbol Euroliścia. Dla ponad połowy badanych (53%) takie oznaczenie miałoby wpływ na ich wybór, a 13% uznało je za kluczowe przy wyborze potrawy.
Czytelny komunikat dla konsumentów, którzy wciąż uczą się poszukiwania i rozpoznawania żywności ekologicznej na rynku, a także odróżnienia jej od produktów, które tylko "udają" eko, jest niemal tak samo istotny, jak sam skład potrawy. mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

"Zielone" smaki w restauracyjnym menu to nie tylko odpowiedź na potrzeby konsumentów, ale także szansa na obustronne korzyści: dla lokali gastronomicznych na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku i przyciągnięcie gości oraz dla producentów ekologicznych na pozyskanie stałych odbiorców. Restauracja, która wprowadzi ekologiczne dania, może stać się niejako ambasadorem żywności BIO, przyczyniając się do jej popularyzacji. Klient, który spróbuje potrawy ze składników organicznych, często zaczyna szukać podobnych produktów także po powrocie do domu. To sposób na realne budowanie popytu. mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Menu z ekologicznym rodowodem przestaje być ekstrawagancją, stając się sposobem na stworzenie relacji ze świadomym konsumentem.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com