TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-06-10 - Na wschód pociągiem w tempie ekspresowym?

Aby nie stracić pasażerów na rzecz linii lotniczych, do czasu Euro 2012 PKP chce znacznie usprawnić ruch kolejowy między Ukrainą i Polską.

reklama


Rynek połączeń z Ukrainą jest bardzo atrakcyjny, bowiem szybko rozwijają się stosunki gospodarcze między oboma krajami, a co za tym idzie także turystyka. Ale to, co najważniejsze to fakt, że już za cztery lata w Polsce i Ukrainie zostaną rozegrane mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

W chwili obecnej z Warszawy do Kijowa musimy jechać ok. 19 godzin, a w perspektywie rozwoju tanich linii lotniczych (Wizz Air już teraz oferuje bilety na połączenia wewnątrz Ukrainy jako pierwszy tani przewoźnik) zabierająca tak dużo czasu podróż nie byłaby żadną konkurencją.

Jak zapowiada Zbigniew Szafrański, pełnomocnik zarządu PKP S.A. ds. międzynarodowych, spółka chce skrócić czas dotarcia do Kijowa do 10 - 12 godzin. Kolej musi zatem wyremontować linię łączącą Lwów i Kraków, aby pociągi mogły pokonywać trasę rozwijając 120 - 160 km/h.

To może jednak nie wystarczyć. Szerokość torów w Polsce wynosi 1435 milimetrów, a w państwach byłego ZSRR - 1520 mm. Zbigniew Szafrański mówi, że obecnie koleje zajmujące się obsługą połączenia między Polską i Ukrainą mają dwie możliwości, albo przesiadkę pasażerów na granicy, albo wymianę wózków z wagonami.

Ale to nie wszystko, istnieje jeszcze jedna alternatywa - system, SUW2000, pozwalający na regulację szerokości osi w wagonach, a także znaczne skrócenie przejazdu przez granicę. Tan system już w latach 90-tych opracował Ryszard Suwalski z ZNTK w Poznaniu.

W chwili obecnej polskie koleje i ukraińskie prowadzą decydujące negocjacje w sprawie wprowadzenia go do eksploatacji. Jak mówi Szafrański, dzięki niemu można będzie urwać 2-2,5 godziny na granicy. Dodaje równocześnie, że warunkiem efektywnego działania systemu byłoby dokonanie usprawnienia odprawy paszportowej na granicach.

Współwłaścicielami tegoż systemu jest obecnie kilka firm (m.in. ZNTK Poznań, GATX Rail Polska, PKP S.A.). Był już obecny w pociągu Chełmoński relacji Kraków-Kijów działał już w latach 2003-2006. Został przetestowany również na linii Warszawa-Wilno.

W 2006 roku został jednak zawieszony ze względu na stronę ukraińską, która stwierdziła, że niezablokowany mechanizm był powodem wykolejenia wagonu. Obecnie strony powróciły do negocjacji z o wiele większą motywacją do najszybszego porozumienia w postaci Euro 2012.

Jak mówi prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz jako przewoźnik spółka jest zainteresowana uruchomieniem systemu SUW2000, ponieważ znacznie poprawi się jakość podróży. Firma posiada już kilkanaście wagonów, które są dostosowane do obsługi tegoż systemu. Obecnie trwają prace nad zamontowaniem dodatkowych zabezpieczeń. Jeżeli strona polska i ukraińska dojdzie do porozumienia to już do nowego rozkładu jazdy w grudniu będzie można dodać połączenia z Krakowa do Lwowa wykorzystując system SUW. Teraz wyprawa na tym odcinku trwa ponad 6 godzin.

Jak dodaje Warsewicz, prowadzone są rozmowy z celnikami, aby odprawiać pasażerów już przed granicą, np. od Przemyśla. Ten element znacznie przyspieszyłby podroż, którą można by skrócić do ok. 4 godzin.



Źródło: Wirtualny Nowy Przemysł

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com