TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-09-19 - PHH sfinansowane nieprawidłowo?

Najwyższa Izba Kontroli skierowała do Prokuratury Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych (art. 231 kk), w związku z przekazaniem PHH kwoty 551,3 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji z naruszeniem przepisów. Skierowano także do Ministra Aktywów Państwowych o prowadzenie prawidłowej i rzetelnej weryfikacji wniosków o dokapitalizowanie PHH ze środków Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych pod względem merytorycznym.

reklama


W opinii NIK przekazanie przez Skarb Państwa 551,3 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji na dokapitalizowanie Polskiego Holdingu Hotelowego sp. z o.o. było nielegalne. Nie została bowiem wskazana, ani nawet przyjęta przez Radę Ministrów, strategia (lub program) wskazująca cele, których realizacji służyć miało nabycie udziałów PHH. Mimo występujących opóźnień, PHH zrealizował zaplanowane przejęcia spółek posiadających obiekty hotelowe oraz sukcesywnie remontował i oddawał po modernizacji do użytku hotele o podwyższonym standardzie, w tym działające w ramach międzynarodowych sieci hotelowych oraz pod nowo utworzoną marką własną.

W maju 2018 r. Prezes Rady Ministrów zaakceptował koncepcję konsolidacji aktywów hotelowych i noclegowych należących do Skarbu Państwa. Celem była poprawa wykorzystania potencjału posiadanych obiektów hotelarskich. Podmiotem konsolidującym została posiadająca doświadczenie branżowe spółka Chopin Airport Development sp. z o.o., której nazwę zmieniono następnie na Polski Holding Hotelowy (PHH lub Holding). Skonsolidowana grupa miała być silnym, nowoczesnym i profesjonalnym polskim przedsiębiorstwem hotelowym, konkurencyjnym w branży i sprawnie zarządzającym bazą obiektów. Założono, że Holding będzie bardziej rentowny i odniesie korzyści wynikające m.in. ze znacznej redukcji kosztów działalności poprzez wykorzystanie efektu skali oraz silniejszej pozycji przetargowej w ramach grupy kapitałowej. Przejmowane podmioty miały być poddane restrukturyzacji oraz modernizacji w celu podniesienia ich atrakcyjności i wartości księgowej. Grupa PHH liczy obecnie ponad 50 hoteli i obiektów z blisko 6 tysiącami pokoi, co czyni ją drugą największą grupą hotelową w kraju i pierwszą z wyłącznie polskim kapitałem. Grupa współpracuje - jako franczyzobiorca - z czołowymi światowymi sieciami hotelowymi.

Polski Holding Hotelowy w latach 2019-2022 otrzymał wsparcie w postaci środków finansowych pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych w kwocie 1,2 mld zł - 801,3 mln zł z Fundusz Reprywatyzacji i 398,7 mln zł z Funduszu Inwestycji Kapitałowych, a także wsparcie w postaci udziałów lub akcji spółek, posiadających obiekty hotelowe, o wartości 202,1 mln zł. Największa część dokapitalizowania pochodziła z Funduszu Reprywatyzacji, który został utworzony w 2005 r. w celu wypłaty odszkodowań za bezprawnie przejęte mienie po wojnie, a w wyniku zmiany przepisów w 2019 r. stał się narzędziem służącym do dofinansowania państwowych spółek.





Prezes Rady Ministrów reprezentował Skarb Państwa przekazując Polskiemu Holdingowi Hotelowemu 1,2 mld zł. dokapitalizowania. Część dokapitalizowania z Funduszu Reprywatyzacji w wysokości 551,3 mln zł została przekazana nieprawidłowo, bo bez spełnienia wymaganych warunków. Wnioskodawca (PHH) nie wskazał strategii lub programu przyjętego przez Radę Ministrów, realizacji których służyć miało nabycie udziałów, lub wskazał wadliwie Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która nie określała polityki Rady Ministrów w kwestii konsolidowania państwowych aktywów hotelowych. Minister Aktywów Państwowych w przekazanych do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pozytywnych opiniach dotyczących objęcia udziałów PHH za kwotę 551 mln zł nie wskazał na powyższą wadliwość wniosków PHH.

Niespełnienie przez PHH warunku wskazania strategii, której cele mogłyby być zrealizowane poprzez konsolidację aktywów hotelowych lub świadczenie usług turystyczno-hotelowych wynikało z faktu, że Rada Ministrów nie przyjęła takiego dokumentu. W ocenie NIK działania premiera dotyczące koncepcji konsolidacji aktywów hotelowych i realizujące dokapitalizowanie ze środków publicznych przedsięwzięcia komercyjnego, konkurencyjnego w stosunku do przedsiębiorców prywatnych prowadzących działalność w sektorze hotelowym, nie były oparte na polityce społecznej ani gospodarczej państwa.

Departament Skarbu Państwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przygotował koncepcję konsolidacji aktywów hotelowych i noclegowych należących do Skarbu Państwa w grupie kapitałowej kierowanej przez Polski Holding Hotelowy sp. z o.o. Prezes Rady Ministrów zaakceptował ją w maju 2018 r. Koncepcja została znacząco zmodyfikowana w 2019 r. przez tę spółkę po wykonaniu niespełna 30% zamierzonych działań. Spośród dziewięciu podmiotów planowanych do wniesienia do Polskiego Holdingu Hotelowego do końca 2019 r., pięć nie zostało wniesionych do końca 2024 r. Spośród 63 obiektów hotelowych wniesiono jedynie 17, przy czym nastąpiło to z blisko rocznym opóźnieniem. Dalsza realizacja przyjętej koncepcji konsolidacji została zaniechana. Kolejne działania w tym zakresie proponowane były już przez samą PHH.





Przygotowanie i realizacja strategii rozwoju PHH, obejmującej konsolidację spółek i aktywów hotelowych należących do Skarbu Państwa lub do spółek z jego udziałem, prowadzona były prawidłowo. W wyniku konsolidacji bazy hotelowo-rekreacyjnej GK PHH zarządzała łącznie 54 hotelami i obiektami, oferującymi blisko 6 tys. pokoi, co dało jej drugą pozycję w rankingu największych grup hotelowych w Polsce. Skuteczność działań PHH została obniżona z powodu nierzetelnego przygotowania uruchomienia programu inwestycyjnego, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji modernizacji poszczególnych obiektów hotelowych i wpłynęło na wzrost kosztów.

Skontrolowane spółki: Polski Holding Hotelowy, PHH Hotele sp. z o.o. i Gliwicka Agencja Turystyczna S.A. wykorzystywały środki uzyskane na podstawie umów inwestycyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem. Wyodrębnione dla zadań modernizacyjnych rachunki bankowe oraz ewidencja księgowa, zapewniały kontrolę przepływów środków i monitorowanie realizacji zadań. Zmodernizowane obiekty hotelowe uzyskiwały lepsze wyniki finansowe w porównaniu do okresu wcześniejszego. Spółki prawidłowo zarządzały swoim majątkiem. W latach 2019-2023 w Polskim Holdingu Hotelowym znacząco wzrosły aktywa, kapitały oraz przychody i zysk (w 2019 r. - 5,9 mln zł, w 2023 r. - 87,8 mln zł), a także ponad siedmiokrotnie poprawił się wskaźnik rentowności. PHH Hotele w tym okresie uzyskała dodatni wynik finansowy w łącznej kwocie 8,7 mln zł. Uzyskiwała także korzystne wielkości wskaźników ekonomicznych. W GAT, uzyskującej słabsze wyniki finansowe, w okresie objętym kontrolą nastąpiła poprawa relacji przychodów do ponoszonych kosztów.

Jak widać, działania PHH nie były niekorzystne dla Państwa Polskiego, jednak można mieć wątpliwości do kilku spraw - przede wszystkim Państwo Polskie nie powinno konkurować z prywatnymi przedsiębiorcami turystycznymi w sposób nieuczciwy, uzyskując fundusze niezgodnie z prawem lub korzystając z innych przywilejów. Po drugie nad taką działalnością, dość nowatorską w zakresie i działaniu, powinien być sprawowany rzetelny nadzór.

»»»» Starsze informacje 2025-09-11 ««««


Polski Holding Hotelowy poinformował o zmianach w zarządzie.


Rada Nadzorcza Polskiego Holdingu Hotelowego z dniem 5 września odwołała z funkcji Członka Zarządu Agnieszkę Malinowską. Obecnie trwa konkurs na stanowisko Członka Zarządu. Informacje dotyczące tego procesu zostaną przekazane w osobnym komunikacie.
- można przeczytać w dość lakonicznym komunikacie holdingu.

Do czasu powołania nowego członka zarządu, zarząd będzie pełniony jednoosobowo, przez prezesa PHH Rafała Kincera.

Starsze informacje 2025-06-29


Polski Holding Hotelowy (PHH) przedstawił nową strategię rozwoju na lata 2025-2034.

W tym okresie firma będzie się koncentrować na inwestycjach, na które łącznie przeznaczy 1,2 mld PLN. W 2025 roku będzie to 220 mln PLN. Strategia, której hasłem przewodnim jest "Z natury gościnni", zakłada również podział posiadanych obiektów na trzy linie biznesowe: Miasto, Kurort oraz Uzdrowisko. W 2034 roku przychody Grupy Kapitałowej PHH mają wynieść 879 mln PLN, a planowana marża EBIDTA ma wzrosnąć o 156 proc. do 27,5 proc. i EBIDTA wyniesie 239 mln PLN.

Polski Holding Hotelowy istnieje od 2019 roku, skupiając należące do Skarbu Państwa hotele i obiekty noclegowe. W tej chwili w naszym portfolio mamy 53 obiekty. Po etapie konsolidacji przyszła pora na uporządkowanie struktury, komercjalizację oraz wzmocnienie naszej pozycji lidera rynku hotelarskiego w Polsce - mówi Rafał Kincer, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego.

Trzy linie biznesowe - hotele dla różnych grup gości



Nowa strategia PHH na lata 2025-2034 opiera się na czterech filarach: segmentowości, doskonałości komercyjnej, efektywności wewnętrznej oraz rozwoju nowych modeli biznesowych. Portfolio PHH zostało podzielone na trzy linie biznesowe: Miasto, Kurort oraz Uzdrowisko. W pierwszej grupie znalazły się hotele biznesowe, oparte na markach franczyzowych globalnych sieci hotelarskich. W większości są to dziś hotele, które przeszły już modernizację lub są w jej trakcie. Z kolei w grupie obiektów kurortowych znajdą się obiekty kierowane do gości szukających odpoczynku, dla których ważny jest dobrostan i holistyczne podejście do zdrowia oraz wyjątkowa jakość usług w zgodzie z naturą. W uzdrowiskach miejsce i opiekę znajdą osoby wymagające poprawy zdrowia, rehabilitacji, jak i te, dla których ważna jest profilaktyka zdrowotna. W segmencie Kurort oraz Uzdrowisko PHH będzie rozwijał swoje dwie marki własne. PHH pragnie inspirować Polaków do życia w dobrostanie, dbałości i troski o siebie. Celem jest tworzenie przestrzeni i rozwiązań, które wspierają zdrowie, równowagę oraz poczucie satysfakcji z życia na każdym jego etapie.

Czas intensywnych inwestycji



W 2025 roku Grupa PHH przeznaczy 220 mln PLN na modernizację hoteli. W przyszłym roku będzie to 211 mln PLN, a w 2027 roku 223 mln PLN.

Wartość trwających obecnie inwestycji w pięciu obiektach z łącznie 900 pokojami wyniesie450 mln PLN. W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy zakończyliśmy inwestycje na łączną kwotę 350 mln PLN. To między innymi modernizacja hotelu Four Points by Sheraton we Wrocławiu, który został otwarty 30 kwietnia czy voco w Katowicach, który pierwszych gości przyjmie 30 czerwca. Rozwój infrastruktury hotelowej, efektywność finansowa i zrównoważony rozwój to priorytety PHH na najbliższe lata - mówi Agnieszka Malinowska, członkini zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego.

W tej chwili w modernizacji znajdują się hotele m.in. w Krakowie, Poznaniu, Krynicy Zdrój, Międzyzdrojach czy Świnoujściu. Modernizacja obiektów wpłynie na zwiększenie średniego obłożenia oraz poprawę konkurencyjności obiektów, których wykończenie odbiegało od standardów rynku.

Nowa strategia zakłada również realizację modelu Asset Light, czyli koncentracji na dzierżawie i zarządzaniu hotelami, które nie należą do PHH. Zarząd widzi również możliwość dalszej konsolidacji dla Grupy. W tej chwili trwają prace analityczne związane z kompleksem Uzdrowisko Krynica-Żegiestów w Krynicy-Zdroju. Grupa zakłada także współpracę przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego jest naturalnym partnerem przy realizacji inwestycji hotelowych.

Ambitne plany w obszarze wyników finansowych



Przychody Grupy PHH w 2025 wyniosą około 600 mln PLN. Według przyjętej strategii w 2034 roku będzie to 879 mln PLN, co oznacza wzrost o 68 proc. w stosunku do 2024 roku. Największe przychody mają pochodzić z linii Miasto (367 mln PLN). W przypadku linii Kurort będzie to 305 mln PLN, a Uzdrowisko 207 mln PLN. Planowana marża EBIDTA w omawianym okresie ma wzrosnąć o 156 proc. do 27,5 proc. i EBIDTA wyniesie 239 mln PLN.

Zwieńczeniem nowej strategii PHH jest zmiana logo, które odzwierciedla świeże podejście i kierunek rozwoju. Grupa, w której portfolio znajdują się zarówno własne marki, jak i uznane sieci międzynarodowe, swoją tożsamość podkreśla poprzez nowy slogan: "Z natury gościnni".

To kwintesencja naszej misji i wartości, w centrum stawiamy zarówno gości, jak i pracowników, dbając o ich dobrostan oraz otaczające nas środowisko. Cała strategia jest hołdem dla pokoleń polskich hotelarzy, którzy przez lata budowali wyjątkową tradycję gościnności. Dziś, czerpiąc z ich doświadczeń, łączymy najlepsze praktyki z nowoczesnym podejściem, by tworzyć miejsca, w których każdy czuje się wyjątkowo, w zgodzie z naturą, w trosce o ludzi i otoczenie - podsumowuje Rafał Kincer.

Starsze informacje 2025-06-02


Stanowisko Dyrektora Biura Marketingu i PR w Polskim Holdingu Hotelowym objęła Kamila Stefanek-Penarska. Jej bogate, prawie dwudziestoletnie doświadczenie w skutecznym wprowadzaniu irozwijaniu marek w branży usługowej znacząco wzmocni działania marketingowe i komunikacyjne PHH.

Kamila Stefanek-Penarska to doświadczona menadżerka, która posiada wiedzę w obszarach marketingu i sprzedaży. Jest znana z umiejętności tworzenia i elastycznego dostosowywania planów marketingowych i sprzedażowych do zmieniających się warunków rynkowych, zawsze znadrzędnym celem, jakim jest wzrost i sukces zarządzanych marek.





Jesteśmy przekonani, że bogate doświadczenie Kamili w budowaniu i rozwijaniu marek, w połączeniu z jej strategicznym myśleniem i umiejętnością adaptacji do dynamicznych warunków rynkowych, będzie nieocenionym atutem dla Polskiego Holdingu Hotelowego powiedziała Izabela Sakowska, Dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu w Polskim Holdingu Hotelowym. Jej dołączenie wzmocni nasze działania w obszarze marketingu i public relations, przyczyniając się do dalszego rozwoju i umacniania pozycji PHH na rynku hotelowym.

Przed dołączeniem do PHH, Kamila Stefanek-Penarska pełniła funkcję Professional Sales Manager w New Flag Polska - New Flag GMBH), gdzie z sukcesem wprowadziła na polski rynek osiem profesjonalnych marek fryzjerskich, budując ich widoczność w kanałach profesjonalnych ie-commerce. Wcześniej, jako Brand & Education Manager w A&M Premium Distribution odpowiadała za wprowadzenie takich marek jak Olaplex, #mydentity i ELEVEN Australia, a także za tworzenie strategii marketingowych 360 i edukacyjnych, co przekładało się na znaczący wzrost sprzedaży i zasięgi w mediach społecznościowych.

Jej doświadczenie obejmuje również stanowisko Brand & Marketing Manager, KAM w TIGI Haircare (Polska), gdzie skutecznie zarządzała rozwojem marki w obliczu licznych zmian rynkowych, utrzymując wzrost sprzedaży i silną pozycję rynkową. Swoją karierę rozpoczęła jako Przedstawiciel Handlowy, Specjalista ds. Logistyki w Kosmetix. Kamila Stefanek-Penarska jest absolwentką projektowania wnętrz w Roe Szkoły Artystyczne oraz italianistyki na Uniwersytecie Warszawskim.

Starsze informacje 2025-04-03


Polski Holding Hotelowy stworzył nowe stanowisko Dyrektora Pionu Operacyjnego, na które powołano Pawła Piątkowskiego. Ma on ponad 25 lat bogatego doświadczenia w branży hotelarskiej, zdobytego nakluczowych stanowiskach w renomowanych obiektach.

W swojej dotychczasowej karierze Paweł Piątkowski pełnił funkcję Dyrektora Operacyjnego wPuro Hotels, gdzie zarządzał zespołem 7 dyrektorów generalnych i nadzorował działalność operacyjną 1093 pokoi. Wcześniej pracował jako Dyrektor ds. Operacyjnych w hotelach Mercure Warsaw Center iHoliday Inn Warsaw, a także jako Dyrektor Generalny w Novotel Poznań Malta. Jego doświadczenie obejmuje również stanowiska kierownicze i dyrektorskie w InterContinental Warsaw i Hyatt Regency Warsaw. Od 2024 roku pełnił funkcję Dyrektora Operacyjnego w Bel Mare & Aqua Resort wMiędzyzdrojach, gdzie zarządzał 1040 pokojami.

Dołączenie Pawła Piątkowskiego do zespołu PHH to istotne wzmocnienie dla naszej firmy. Jego doświadczenie i wiedza będą cennym wsparciem w jej dalszym rozwoju. Jesteśmy przekonani, żekompetencje Pawła przyczynią się do optymalizacji procesów operacyjnych i podnoszenia standardów w naszych obiektach powiedział Rafał Kincer, Prezes Zarządu GK PHH.

Paweł Piątkowski uczęszczał do Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha wKrakowie, gdzie studiował na kierunku turystyka. Jest ekspertem w dziedzinie hotelarstwa igastronomii z ponad 25-letnim doświadczeniem zawodowym.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com