TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-11-13 - Nowe rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące bezpieczeństwa lotniczego

W życie weszło zmienione rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące wprowadzenia do stosowania wymagań Eurocontrol w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz.U. nr 200, poz. 1478).

reklama


Europejska Organizacja Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) to międzynarodowa instytucja, która obecnie zrzesza 35 europejskich państw członkowskich. Polska jest pełnoprawnym członkiem EUROCONTROL od 1 września 2004roku.

Głównym celem organizacji jest opracowywanie jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie. Obecnie najwyższa ranga została nadana bezpieczeństwu w ruchu lotniczym, czyli opracowaniu i wdrożeniu środków zapobiegania wypadkom i incydentom z udziałem służb ruchu lotniczego. Efektem tych prac są wymagania EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w zarządzaniu ruchem lotniczym (ESARR).

Dotychczas EUROKONTROL opublikowało następujące wymagania:
ESARR 1 - Nadzór nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym,
ESARR 2 - Składanie meldunków oraz rozpatrywanie nieprawidłowości w ruchu lotniczym,
ESARR 3 - Wykorzystanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez organy zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 4 - Ocena i ograniczanie ryzyka w systemie zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 5 - Personel służb zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 6 - Oprogramowanie w systemach zarządzania ruchem lotniczym.

Obecnie w polskim systemie prawnym obowiązują wymagania ESARR 2, 3, 4 i 5 na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz. U. Nr 224, poz. 2283).

Najnowsze rozporządzenie zakłada wprowadzenie do stosowania wymagań ESARR 1 i ESARR 6.

Celem ESARR 1 jest wprowadzenie zbioru wymagań przepisów bezpieczeństwa dla stworzenia skutecznego systemu nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym we wszystkich państwach członkowskich EUROCONTROL.

Natomiast ESARR 6 dotyczy wprowadzania systemów zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania, aby ograniczyć ryzyko związane z wykorzystaniem oprogramowania w naziemnych systemach związanych z bezpieczeństwem zarządzania ruchem lotniczym.

W ramach Unii Europejskiej od 2000 roku przeprowadzane są prace nad stworzeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - Single European Sky. W styczniu 2004 roku Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej przyjął cztery rozporządzenia wspólnotowe, ustanawiające Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną. Na mocy art. 4 rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004), Komisja Europejska zobowiązana została do przyjęcia wymagań ESARR oraz ich zmian w drodze publikacji odniesienia do wymagań ESARR w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Wprowadzenie nowych przepisów ESARR 1 i ESARR 6 przez Polskę jest niezbędne do uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu do zapewniania służb żeglugi powietrznej, który wymagają przepisy rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004).

Ze względu na członkostwo Polski w EUROCONTROL oraz obowiązki, które wynikają z przyjętych rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej dotyczące wymogu uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu, przyjęcie wymagań ESARR 1 i ESARR 6 w trybie nowelizacji rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu było konieczne.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com