TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2025-09-04 - Nierzetelny nadzór nad CPK
Przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021-2023 nie przebiegała prawidłowo. Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego nierzetelnie sprawował nadzór nad realizacją inwestycji, nieprawidłowo definiował jej skalę i zakres realizacji zakładając nieaktualne, nierealistyczne i niemożliwe do dotrzymania terminy - alarmuje Najwyższa Izba Kontroli.
reklama
Zdaniem kontrolerów NIK, Polskie Porty Lotnicze S.A. (do marca 2023 r. przedsiębiorstwo państwowe "Porty Lotnicze") bezpodstawnie odstąpiły od modernizacji Lotniska Chopina i rozwijania portu lotniczego w Modlinie, ponosząc jednocześnie wielomilionowe nakłady na budowę Lotniska Warszawa-Radom, bez uzasadnienia ekonomicznego i w oparciu o nierealne założenia. Skutkowało to brakiem zwiększenia przepustowości tych portów, a w konsekwencji utraconymi przychodami. Z kolei CPK sp. z o.o. nierzetelnie planowała i rozliczała wydatki na inwestycję, a dokumenty wdrożeniowe przygotowywała z wielomiesięcznym opóźnieniem.
Kontrola NIK, dotycząca przygotowania i realizacji inwestycji w części lotniskowej w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, została przeprowadzona od 3 grudnia 2024 r. do 23 maja 2025 r. Zbadano działania podjęte w ramach Programu CPK na lata 2020-2023 oraz pierwsze działania podjęte w ramach Programu CPK na lata 2024-2030, które miały polegać na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych oraz na rozpoczęciu i zakończeniu robót budowlanych w ramach pierwszego etapu inwestycji.
Przedstawione ustalenia nie obejmują komponentu kolejowego i drogowego CPK. Najwyższa Izba Kontroli nie oceniała zasadności powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego, skupiła się jedynie na nieprawidłowościach przy jego planowaniu, przygotowaniu oraz budowie. Kontroli, która obejmowała lata 2021-2024, poddano Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego w Ministerstwie Infrastruktury (Pełnomocnik), Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. (Spółka) oraz Polskie Porty Lotnicze S.A. (PPL).
Nierealne założenia inwestycji w części lotniskowej
Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021-2023 nieprawidłowo sprawował nadzór nad przygotowaniem i realizacją przez Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. Programu CPK w zakresie budowy lotniska.
NIK zaznacza, że Pełnomocnik w projekcie Programu CPK na lata 2024-2030, przedłożonym Radzie Ministrów w 2023 r., nie uwzględnił danych z analiz i prognoz sporządzonych w latach 2019-2023 (I połowa), wskazujących m.in. na: najwcześniejszy możliwy termin uruchomienia CPK w listopadzie 2030 r., konieczność zmniejszenia przepustowości lotniska do poziomu 34 mln pasażerów rocznie w początkowym okresie funkcjonowania oraz obniżenie szacowanych nakładów inwestycyjnych do poziomu 35,3 mld zł w celu zapewnienia rentowności budowanego portu. Tym samym nie zrealizował rzetelnie podstawowych celów wskazanych w Programie CPK na lata 2020-2023, tj. określenia skali i zakresu inwestycji polegającej na budowie centralnego lotniska.
W projekcie Programu CPK na lata 2024-2030, który został przedłożony Radzie Ministrów w 2023 r., Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego nierzetelnie zdefiniował skalę, zakres inwestycji oraz harmonogramy jej realizacji. Określił nieaktualne, nierealistyczne i niemożliwe do dotrzymania terminy: budowy CPK (2027 r.), oddania go do użytkowania (2028 r.), a także wielkość nakładów inwestycyjnych (blisko 43 mld zł) i poziom przepustowości lotniska w początkowym okresie jego funkcjonowania (40 mln pasażerów rocznie).
Projekt Programu CPK na lata 2024-2030 opracowany przez CPK sp. z o.o. i przekazany do zatwierdzenia Pełnomocnikowi w lutym 2023 r. wskazywał poziom nakładów inwestycyjnych oraz przepustowość CPK na podstawie nieaktualnej prognozy ruchu pasażerskiego sporządzonej dla Spółki na przełomie lat 2021 i 2022 przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) na przełomie lat 2021 i 2022.
Działania Pełnomocnika oraz CPK sp. z o.o. mające na celu urealnienie harmonogramu i budżetu budowy CPK (rozpoczęte w połowie 2023 r.), doprowadziły do przyjęcia w grudniu 2024 r. przez Radę Ministrów Programu CPK na lata 2024-2032. Zostało ono dokonane w oparciu o kolejną aktualizację prognozy ruchu pasażerskiego IATA z grudnia 2024 r., zakładającą m.in. rozbudowę Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie - w celu wygenerowania jak największej liczby pasażerów przed ich przeniesieniem z tych lotnisk do CPK.
NIK zwraca uwagę, że Pełnomocnik nie doprowadził do terminowego opracowania i zatwierdzenia dokumentów wdrażających realizację programów CPK. Spółka CPK opracowała pierwszy dokument wdrażający do Programu CPK na lata 2024-2030 z opóźnieniem 14-miesięcznym, natomiast dokument wdrażający do urealnionego Programu CPK na lata 2024-2032 nie został opracowany do czasu zakończenia kontroli, co stanowiło ok. 5-miesięczne opóźnienie. Tym samym Pełnomocnik nie zapewnił sobie możliwości sprawowania skutecznego nadzoru nad realizacją przez Spółkę Programu CPK.
Źródła finansowania i wydatki na inwestycje
Ogółem suma środków zaplanowanych do pozyskania na finansowanie Programu CPK na lata 2020-2023 wynosiła 12,8 mld zł, w tym 9,2 mld zł z emisji skarbowych papierów wartościowych. Łącznie do końca 2023 r. CPK sp. z o.o. otrzymała obligacje skarbowe o wartości nominalnej prawie 5,9 mld zł w celu sfinansowania zadań Programu CPK na lata 2020-2023. W 2023 r. Skarb Państwa wniósł aportem do CPK sp. z o.o. 100% akcji PPL o wartości 6,4 mld zł. Spółka w bilansie na 31 grudnia 2023 r. wykazała kapitały własne w wysokości 12,3 mld zł. Do końca 2024 r. Spółka nie pozyskała finansowania komercyjnego.
Na koniec 2023 r. w ramach Programu CPK na lata 2020-2023 na realizację zadań w części lotniskowej wydatkowano 1,3 mld zł z zaplanowanych blisko 7,7 mld zł, tj. 16%. Z tego 186,1 mln zł dotyczyło kosztów operacyjnych spółki CPK. W 2024 r. na realizację Programu CPK na lata 2024-2030 wydatkowano łącznie 633 mln zł, tj. około 10,1% z wielkości zaplanowanej w Programie CPK na lata 2024-2030.
Ryzykowny partner strategiczny
Realizacja i finansowanie budowy CPK wymagały znalezienia inwestora strategicznego, który byłby skłonny zainwestować środki finansowe w wysokości do ok. 9 mld zł. W latach 2022-2023 spółka CPK prowadziła rozmowy z konsorcjum Vinci Airports S.A.S. oraz IFM Global Infrastructure Fund. Nie doprowadziły one co prawda do podpisania umów (rozmowy zakończyły się w 2024 r. bez konsekwencji finansowych), ale przyczyniły się do urealnienia zakresu finansowo-rzeczowego inwestycji i zwiększenia jej rentowności. W grudniu 2024 r. jako potencjalnego partnera strategicznego do budowy i zarządzania Centralnym Portem Komunikacyjnym wyznaczono Polskie Porty Lotnicze S.A., które mają wnieść wkład udziałowy w wysokości do ok. 9 mld zł. Zdaniem NIK, istnieje jednak ryzyko, że PPL nie będą mogły wnieść zakładanych środków z uwagi na sytuację finansową spółki. Ryzyko to należy rozpatrywać w kontekście niezbędnych wydatków PPL na modernizację Lotniska Chopina (ok. 900 mln zł) i obciążenia wyników PPL stratą w wysokości ok. 800 mln zł z tytułu rozbudowy Lotniska Warszawa-Radom oraz stratami jakie przyniósł ten port po jego oddaniu do użytkowania w kwietniu 2023 r. (blisko 70 mln zł).
Z ustaleń kontroli NIK wynika, że akceptowana przez rynki finansowe struktura finansowania budowy CPK zakłada do 30% finansowania przez kapitał własny udziałowców CPK.Lotnisko sp. z o.o. i do 70% finansowania w postaci długu zewnętrznego. Brak zawarcia przez spółkę CPK umowy inwestycyjnej z partnerem działającym na warunkach rynkowych może wskazywać na nieopłacalność angażowania się takiego podmiotu w budowę, a następnie zarządzanie CPK - co w konsekwencji może świadczyć negatywnie o rynkowym uzasadnieniu realizacji tej inwestycji.
Pozorne przyspieszenie inwestycji przez CPK sp. z o.o.
W ocenie NIK opóźnienia w realizacji Programu CPK wynikały z przyjętej w latach 2021-2023 koncepcji przyśpieszania (z ang. fast tracking) realizacji inwestycji, tj. równoległego prowadzenia działań np. planistycznych i projektowych oraz negocjacji z potencjalnymi inwestorami oraz wykonawcami robót, w sytuacji, gdy działania te powinny następować w prawidłowej kolejności. Działania te doprowadziły do bardzo silnej wrażliwości harmonogramu ogólnego inwestycji na jakiekolwiek opóźnienia w realizowanych zadaniach szczegółowych, co w konsekwencji stwarza dodatkowe ryzyka i może spowodować wzrost kosztów inwestycji.
Przykładem jest zawarcie umowy z Generalnym Projektantem Inżynierii Lądowej (z ang. Master Civil Engineer - MCE) w listopadzie 2022 r. bez zatwierdzonego Master Planu oraz Planu Generalnego Lotniska CPK, tj. bez podstawowych dokumentów planistycznych, określających podstawową koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego uwzględniającą elementy infrastruktury niezbędne do uruchomienia i prowadzenia operacji lotniczych.
Do końca 2023 r. CPK sp. z o.o. zrealizowała 4 spośród 6 zadań ustalonych w Programie CPK na lata 2020-2023, tj.:
- opracowano Plan Generalny Lotniska, który uzyskał pozytywną opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwa Obrony Narodowej;
- przygotowano Raport o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko;
- przygotowano i złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- wykonano wielobranżową koncepcję architektoniczną intermodalnego terminala pasażerskiego.
Natomiast kolejne zadanie dotyczące nabywania nieruchomości zrealizowano w 34 proc. (na koniec 2023 r.). Nabyto 959,3 ha spośród 2800 ha (wariant inwestorski).
Nie zrealizowano kluczowego zadania, czyli nie uzyskano decyzji lokalizacyjnej. Dopiero 8 stycznia 2025 r. (z 15-miesięcznym opóźnieniem od planowanej daty złożenia wniosku) wydano decyzję lokalizacyjną w pierwszej instancji. Ostateczna decyzja lokalizacyjna jest niezbędna do złożenia wniosków o pozwolenia na budowę infrastruktury i obiektów Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz pozwala na rozpoczęcie procesu faktycznego objęcia nieruchomości przez Spółkę.
W 2024 r. spółka CPK i Pełnomocnik urealnili budżet oraz harmonogram Programu CPK. Wydatki były ponoszone tylko do wysokości wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Brak pieniędzy na rozbudowę Okęcia i lotniska w Modlinie, za to Warszawa-Radom z milionami
Polskie Porty Lotnicze S.A. wydały ponad 738 mln zł na budowę Lotniska Warszawa-Radom bez uzasadnienia ekonomicznego, jednocześnie ponosząc stratę w wysokości 67,5 mln zł z tytułu funkcjonowania tego lotniska w latach 2023-2024. Przeniesienie nadmiarowego ruchu lotniczego (tzw. wygenerowanej przez lotnisko masy krytycznej) z Lotniska Chopina miało być realizowane z wykorzystaniem lotniska komplementarnego, na które w 2018 r. PPL niezasadnie wybrały port lotniczy w Radomiu. Przy podejmowaniu tej decyzji oparto się na nierealistycznych, skrajnie optymistycznych prognozach ruchu lotniczego dla portu w Radomiu, zakładających wzrost z 2 mln pasażerów rocznie w roku 2023 do 7 mln rocznie w 2035 r., przy czym szacunkowy maksymalny możliwy do zrealizowania ruch pasażerski na tym lotnisku to jedynie ok. 0,5 mln pasażerów rocznie.
Spółka utraciła też w 2024 r. przychody szacowane na ponad 210 mln zł w wyniku bezpodstawnego odstąpienia byłego prezesa PPL od modernizacji Lotniska Chopina w 2019 r. oraz braku zgody byłych prezesów PPL na rozwój lotniska w Modlinie w latach 2019-2023. Decyzje podjęte przez kolejnych byłych prezesów PPL o odstąpieniu, a następnie wstrzymywaniu inwestycji w zwiększenie przepustowości Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, spowodowały utratę w 2024 r. przychodów w wysokości ok. 83 mln zł, a w latach 2025-2027 mogą skutkować utraconymi przychodami, oszacowanymi przez PPL na ok. 226 mln zł. W ocenie NIK odstąpienie od zaplanowanych i zatwierdzonych wcześniej inwestycji dotyczących Portu Lotniczego Warszawa-Modlin było bezzasadne i miało na celu doprowadzenie do jego zamknięcia. Było też próbą wpłynięcia na przewoźników, aby przenieśli połączenia na lotnisko w Radomiu.
Lotnisko Chopina - niegospodarność i utracone przychody
W latach 2021-2023 Pełnomocnik nie podjął działań w celu zwiększenia przepustowości Lotniska Chopina. Było to niezgodne z Koncepcją CPK z 2017 r., według której Okęcie miało zapewniać maksymalną dostępną przepustowość do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, by później trafił tam cały wygenerowany w ten sposób ruch pasażerski. Podjęcie przez byłego prezesa PPL decyzji o odstąpieniu od zaplanowanych i zatwierdzonych w 2019 r. przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK, działającego z upoważnienia Ministra Infrastruktury, inwestycji w zwiększenie przepustowości Lotniska Chopina (np. w rozbudowę terminala, w tym zwiększenie liczby stanowisk do odprawy pasażerów oraz w budowę nowych stanowisk do przyjęcia pasażerów samolotów szerokokadłubowych) było niecelowe oraz niegospodarne. Odstąpienie od realizacji inwestycji w II połowie 2019 r. wynikało z niewiążących rekomendacji udzielonych przez Pełnomocnika dotyczących sporządzenia dodatkowych analiz ekonomiczno-finansowych, pomimo wcześniejszego zatwierdzenia przez niego planów inwestycyjnych w tym zakresie.
Inwestycje miały bowiem m.in. zwiększyć możliwość obsługi pasażerów w ciągu godziny z 3 tys. do 5,6 tys. osób, a dzienną liczbę operacji lotniczych z 480 do 800, a w konsekwencji zwiększyć przepustowość portu z poziomu ok. 23-24,5 mln do ok. 29 mln pasażerów rocznie. Brak tych inwestycji miał także negatywny wpływ na możliwości rozwoju siatki połączeń narodowego przewoźnika PLL LOT S.A., co przełożyłoby się na rentowność CPK bezpośrednio po jego uruchomieniu.
W związku z tymi zaniechaniami, według stanu na 23 maja 2025 r. (zakończenie czynności kontrolnych NIK), Lotnisko Chopina zmaga się z rosnącym problemem wyczerpywania przepustowości przy dynamicznie rosnącym rynku. Wiąże się także z utratą istotnych przychodów dla PPL, podobnie jak w przypadku niezmodernizowanego parkingu. Zaniechanie przeprowadzenia w latach 2017-2024 całościowego remontu parkingu P1 na Lotnisku Chopina skutkowało postępującą degradacją i w konsekwencji doprowadziło do jego zamknięcia przez Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego, ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa. W ocenie NIK było to działanie niegospodarne. Skutkowało to utratą przez PPL przychodów w latach 2023-2025 w łącznej kwocie ok. 34 mln zł.
Zarząd PPL dopiero w latach 2024-2025 podjął działania w zakresie opracowania planów inwestycyjnych ukierunkowanych na modernizację Lotniska Chopina w celu zwiększenia jego przepustowości, zakończone uzyskaniem stosownych zgód korporacyjnych 17 czerwca 2025 r.
Brak nadzoru nad środkami przeznaczonymi na tzw. Drogę Czerwoną
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego w Ministerstwie Infrastruktury podpisał 11 kwietnia 2022 r. Porozumienie z CPK sp. z o.o. i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na przekazanie GDDKiA środków na prace przygotowawcze do budowy bezpośredniego połączenia drogowego, łączącego Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta i siecią dróg krajowych (tzw. Droga Czerwona). Zawierało ono niespójne regulacje w zakresie przekazania środków w kwotach odpowiadających faktycznie poniesionym przez GDDKiA kosztom, co było nierzetelnym działaniem Pełnomocnika i spółki CPK i przyczyniło się do niegospodarnego rozporządzenia środkami finansowymi przez CPK sp. z o.o. Na mocy tego porozumienia Spółka przekazała GDDKiA 20 mln zł, mimo że ta wykorzystała jedynie ok. 2 mln zł (10%) i to dopiero po 1,5 roku od otrzymania tych środków. Spółka utraciła przychody w wysokości nawet do ok. 1,9 mln zł z tytułu potencjalnych odsetek od ulokowania niewykorzystanej przez GDDKiA kwoty na oprocentowanym rachunku bankowym, w zależności od sposobu ich obliczenia. W ocenie NIK środki uzyskane ze sprzedaży obligacji Skarbu Państwa, które Minister Finansów przekazał CPK sp. z o.o., powinny być efektywnie wykorzystywane na finansowanie zadań postawionych przed Spółką, a nie lokowane w jednostce budżetowej (GDDKiA) z przeznaczeniem na finansowanie jej zadań w przyszłości.
Reasumując, w ocenie NIK projekt przygotowania i realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nadal jest obarczony licznymi ryzykami, bez gwarancji oddania lotniska do użytkowania w 2032 roku. Projekt jest bardzo wrażliwy na zmiany kluczowych parametrów, takich jak: liczba obsłużonych pasażerów, wielkość nakładów inwestycyjnych czy wysokość opłat lotniskowych.
Wnioski
Wyniki kontroli przeprowadzonej przez NIK wskazują na konieczność podjęcia pilnych działań przez wszystkie kontrolowane podmioty. Dlatego Izba sformułowała wnioski do:
Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego o:
- dokonanie przeglądu procedur nadzoru nad Programem CPK oraz rozważenie wprowadzenia zmian skutkujących wzmocnieniem nadzoru Pełnomocnika w celu terminowej i zgodnej z założeniami realizacji zadań wskazanych w Programie CPK;
- rozważenie próby renegocjowania postanowień Porozumienia w sprawie finansowania tzw. Drogi Czerwonej w celu pełnego zabezpieczenia interesów CPK sp. z o.o.
Prezesa Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. o:
- wzmocnienie mechanizmów kontroli i nadzoru w celu terminowego i zgodnego z założeniami realizowania inwestycji budowy CPK;
- rozważenie podjęcia działań zmierzających do renegocjacji Porozumienia dotyczącego wsparcia udzielonego w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego CPK dla GDDKiA na zadanie tzw. Droga Czerwona w celu ustalenia nowych, gospodarnych zasad przekazywania i wydatkowania środków, i zwrotu dotychczas niewykorzystanych;
- zapewnienie skutecznej kontroli na etapie realizacji umów wsparcia, których źródłem finansowania są środki PSG CPK;
- wzmocnienie mechanizmów kontroli i nadzoru w zakresie wydatków na usługi reklamowe i promocyjne.
Prezesa Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. o:
- wzmocnienie mechanizmów nadzoru i kontroli nad planowaniem oraz realizacją procesów inwestycyjnych;
- zintensyfikowanie działań w celu realizacji inwestycji dotyczących modernizacji Lotniska Chopina w zakresie dostosowania jego przepustowości do założeń Programu CPK na lata 2024-2032;
- przeprowadzenie optymalizacji kosztów funkcjonowania oraz wzmocnienie procesu pozyskania klientów na Lotnisku Warszawa-Radom;
- opracowanie pożądanego, z punktu widzenia PPL, modelu funkcjonowania Lotniska Warszawa-Modlin, w tym wysokości zaangażowania kapitałowego w jego rozbudowę i zwiększenie przepustowości, w celu właściwego zarządzania i koordynacji ruchu lotniczego na terenie województwa mazowieckiego;
- wdrożenie mechanizmów nadzoru i kontroli procesów aktualizacji planów generalnych lotnisk.
»»»» Starsze informacje 2025-08-05 ««««
Spółka CPK nabywa kolejne grunty pod przyszłe lotnisko i prowadzi miliardowe przetargi. Dotyczą one m.in. systemu obsługi bagażu, budowy terminala pasażerskiego i prowadzących do niego dróg. Od stycznia 2024 r. spółka podpisała 175 umów na kwotę ponad 5 mld 235 mln zł.
W 2024 r. Spółka CPK podpisała 96 umów o łącznej wartości niemal 870 mln zł netto (m.in. na zaprojektowanie I etapu węzła kolejowego za ponad 85 mln zł i odcinka kolejowego "Y" Sieradz-Kalisz - Poznań za ponad 230 mln zł). Od stycznia do końca lipca 2025 r. spółka CPK umów tych było już 79 (w tym kontrakty ramowe), a ich łączna wartość to ponad 4,3 mld zł (m.in. na zaprojektowanie i budowę układu drogowego łączącego teren lotniska CPK z siecią dróg publicznych, czy budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi między komorami: Retkinia i Fabryczna).
Łącznie od 2024 r. do dziś zawartych zostało 175 umów( zostały uwzględnione umowy na poziomie powyżej 100 tys. złotych netto), na kwotę ponad 5 mld 235 mln zł. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł. Jest to możliwe dzięki przyjęciu przez rząd Programu Wieloletniego, który do 2032 r. gwarantuje finansowanie prowadzenia prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadniczych robót budowlanych w łącznej wysokości 131,7 mld zł.
Plan spółki CPK zakłada wszczęcie wielu ważnych przetargów jeszcze w tym roku. W ostatnim kwartale 2025 r. ruszyć ma np. postępowanie wykonawcze dotyczące palowania pod budynek terminala. Będzie ono realizowane w ramach umowy ramowej na roboty zasadnicze: prace ziemne, wykonanie fundamentów pod terminal i budowę tunelu kolejowego pod lotniskiem. Szacowana wartość kontraktów to w tym przypadku ponad 10 mld zł. Z kolei wydatki powyżej 2,2 mld zł zaplanowano dla przetargów na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska. W ramach zawartych umów przy nowym porcie lotniczym wybudowanych lub przebudowanych zostanie ponad 90 km dróg.
W ciągu ostatnich dni spółka CPK odebrała od master architekta projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Było to możliwe po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej. Dokumentacja dla dworca autobusowego została odebrała na początku czerwca tego roku. Obecnie spółka przygotowuje dokumentację do złożenia do Wojewody Mazowieckiego wniosków o pozwolenia na budowę.
Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów.
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie koordynowane. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK. W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko m.in. budynków administracji, baz utrzymania, budynków dla służby meteorologicznej i kontroli zagrożeń środowiskowych, wieży kontroli ruchu lotniczego i budynków Lotniskowej Straży Pożarnej.
W maju tego roku spółka ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To jeden z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z Lotniskiem CPK. To też największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. Terminal to serce portu lotniczego. W przypadku Lotniska CPK jego zaprojektowana powierzchnia to ok. 450 tys. mkw. Dla porównania: w przypadku Lotniska Chopina powierzchnia terminala to 165 tys. mkw.
Wymagania postawione w tym postępowaniu mają na celu pozyskanie do współpracy podmiotów, które są w stanie wykonać zamówienie na wysokim poziomie oraz potrafiących poruszać się nie tylko po międzynarodowych standardach budowlanych, ale także polskich wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego. Takie podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę ze scenariusza znanego np. z Hiszpanii, która dzięki dużym inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym m.in. ze środków UE zbudowała silny potencjał firm budowlanych.
Wśród wielu przetargów i zawieranych umów wyróżnić należy trwające postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. To arcyważny system, od którego zależy komfort przyszłych pasażerów, w tym czas oczekiwania na walizki i sprawność przesiadek. Trwa weryfikacja i ocena złożonych w przetargu ofert. System obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km.
W grudniu ub. roku spółka CPK wybrała Polskie Porty Lotnicze (PPL) na mniejszościowego inwestora dla części lotniskowej projektu. Dzięki tej decyzji nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał. Nowe lotnisko w przyszłości będzie zarządzane według modelu opracowanego przez CPK, wspólnie z PPL, właścicielem m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, czyli spółką mającą największe doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą lotniskową w Polsce. Rozważane wcześniej oparcie projektu na zagranicznym inwestorze było raczej hipotetyczną koncepcją niż faktem. Dzięki współpracy z PPL, który dysponuje odpowiednim know-how i zasobami, zyski wypracowane przez nową infrastrukturę zostaną w kraju zamiast wypływać poza granice Polski.
W lipcu tego roku spółka CPK pozyskała doradcę ds. finansowania dłużnego, który będzie wspierał spółkę w procesach związanych z pozyskaniem finansowania dłużnego na budowę Lotniska CPK. Najkorzystniejsza oferta została złożona przez konsorcjum firm Lazard Freres i Pekao Investment Banking.
W czerwcu tego roku inwestor CPK podpisał ważną umowę na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Jako najkorzystniejsza wybrana została oferta konsorcjum budowlanego PORR. Łódzki tunel CPK zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM. Będzie miał średnicę 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego "Y", która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Budowa łódzkiego tunelu dla pociągów KDP rozpocznie się od komory startowej na łódzkiej Retkini, której konstrukcja została już sfinalizowana. Jest to pierwszy fizycznie ukończony element budowlany kolejowego Programu CPK i namacalny dowód, że projekt jest konsekwentnie realizowany. Komora składająca się z dwóch poziomów ma ponad 180 metrów długości (orientacyjnie to tyle, co siedem boisk do koszykówki lub dwa boiska piłkarskie) i od 18 do 23 metrów głębokości, zaś ściany szczelinowe sięgają nawet 43,5 metra (co odpowiada wysokości 14-piętrowego bloku mieszkalnego). W czasie prac nad tym obiektem zużyto ok. 30 tys. metrów sześciennych betonu (to ponad 4 tys. betoniarek) i 3 tys. ton stali. Na terenie trwają jednocześnie roboty przy komorze odbiorczej Fabryczna i wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK).
Trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości "Y": Warszawa - CPK - Łódź - Poznań / Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do Wojewody Mazowieckiego i Łódzkiego.
Od stycznia tego roku na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury trwa realizowany przez spółki CPK i PKP PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej. W ramach ZSK odbyły się specjalistyczne warsztaty, m.in. w każdym z 16 urzędów marszałkowskich, z przedstawicielami branży logistycznej: intermodalnej i towarowej oraz wojskowych (dotyczące infrastruktury podwójnego przeznaczenia). Inicjatywa ma się zakończyć w I kwartale 2026 r. Celem jest określenie długoterminowego planu i kierunków rozwoju inwestycji kolejowych w Polsce po 2035 r., kiedy gotowa ma być już cała trasa KDP "Y" wraz z Lotniskiem CPK. Projekt oparty jest na twardych analizach, liczbach i realnych potokach pasażerskich.Na inwestycjach zyskają również średnie miasta leżące w bezpośrednim sąsiedztwie linii "Y" (np. Kalisz, Sieradz czy Pleszew). Będą one beneficjentami nowej infrastruktury i zostaną z nią połączone łącznicami do istniejących linii kolejowych.
Aby mogły powstać nowe inwestycje lotniskowe, kolejowe i drogi, niezbędne jest pozyskanie odpowiedniego terenu. Tu również można mówić o sukcesie, ponieważ ostatnie miesiące były rekordowe pod względem liczby podpisanych umów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN). Ponieważ mieszkańcy i właściciele nieruchomości mogą liczyć na wysokie bonusy (+20 procent do wartości gruntu i +40 procent do wartości budynków), przekazali oni półce aż 1 045 zgłoszeń, w tym obejmujących około 88 proc. powierzchni wskazanej w decyzji lokalizacyjnej dla Lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego. W sumie w ramach programu lotniskowego spółka CPK kupiła ponad 2 100 działek o łącznej powierzchni ponad 2 000 hektarów. Choć Program pozyskiwania gruntów trwa już wiele lat, to aż 750 ha spółka nabyła właśnie między styczniem 2024 r. a lipcem 2025 r., co potwierdza słuszność decyzji o jego wznowieniu
W związku z sukcesem programu wykupów na terenie lotniska uruchomiła Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). W pierwszej kolejności udziału zaproszeni zostali właściciele nieruchomości znajdujących się na przebiegu linii Warszawa - CPK - Łódź. W przypadku KPDN spółka nabyła do tej pory 83 działki o łącznej powierzchni 79,4 hektarów. W sumie do programu właściciele zgłosili aż 191 działek spośród 201, które zostały zakwalifikowane.
Jak wynika ze zweryfikowanych i urealnionych harmonogramów, prace przy budowie terminala pasażerskiego mają rozpocząć się w 2026 r od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem, w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. - wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Kolejowa trasa KDP z Łodzi do Sieradza, gdzie rozgałęzi się na Wrocław i Poznań, powinna być gotowa do końca 2035 r.
Starsze informacje 2025-05-29
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK.
Szacowana wartość zamówienia przekracza próg 5 mld zł. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. Podpisanie umowy na terminal planowane jest w 2026 r., a finał prac budowlanych przed końcem 2031 r.
Postępowanie na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego jest jednym z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z Lotniskiem CPK. Oferty można składać do 29 sierpnia tego roku. Pierwszym etapem postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego etapu postępowania, czyli właściwego dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów.
Podpisanie umowy planowane jest na 2026 r., a prace przy terminalu powinny zakończyć się najpóźniej do końca 2031 r.
We wtorek uruchomienie postępowania zapowiedział premier Donald Tusk. Tego samego dnia ogłoszenie o zamówieniu zostało wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Po publikacji ogłoszenia dokumentacja ukazała się na SmartPZP, czyli platformie zakupowej CPK.
Program inwestycyjny CPK jest realizowany konsekwentnie i krok po kroku. To kolejny kamień milowy na drodze do budowy Lotniska CPK. Tym projektem wpisujemy się w wyznaczony przez rząd kierunek wspierania polskiej gospodarki. Spółka CPK wdrożyła mechanizmy, które już na etapie wyboru wykonawców zwiększają szansę, że w realizację kontraktu budowlanego będą maksymalnie zaangażowane firmy z doświadczeniem w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju. Celem pośrednim jest zwielokrotnienie korzyści dla polskiej gospodarki - mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Terminal to serce portu lotniczego. W przypadku Lotniska CPK jego zaprojektowana powierzchnia to ok. 450 tys. mkw. Dla porównania: w przypadku Lotniska Chopina powierzchnia terminala to 165 tys. mkw. Budynek główny terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Projekt terminala, wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym, przygotował master architekt - wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster + Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 innymi firmami, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło m.in. ponad 6 200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.
Wymagania postawione w tym postępowaniu mają na celu pozyskanie do współpracy podmiotów, które są w stanie wykonać zamówienie na wysokim poziomie, a także potrafiących poruszać się nie tylko po międzynarodowych standardach budowlanych, ale także polskich wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego. Takie podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę ze scenariusza znanego np. z Hiszpanii, która dzięki dużym inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym m.in. ze środków UE zbudowała silny potencjał firm budowlanych - mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Kryteriami oceny ofert będzie cena, technologia i organizacja robót oraz warunki gwarancji.
Do warunków które stawiane są wykonawcom należą m.in.:
- osiągnięcie przychodu rocznego w wysokości 4 mld zł w każdym roku, z ostatnich czterech lat obrotowych;
- zrealizowane, w okresie ostatnich 10 lat, budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przynajmniej dwóch obiektów z sektora lotniczego lub budynków kubaturowych niemieszkalnych o wartości co najmniej 300 mln zł;
- doświadczony personel: dyrektor kontraktu, kierownik budowy i koordynator ds. BIM muszą znać język polski na poziomie umożliwiającym realizacje zamówienia.
Wykonawcy ubiegający się o kontrakt na budowę terminala otrzymają po 2 punkty (w sumie max 10 punktów) za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 300 mln zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, obiektów z sektora lotniczego lub budownictwa kubaturowego niemieszkalnego, zlokalizowanych na terytorium państw członkowskich UE lub na terytorium państw członkowskich EFTA. Kolejne 2 punkty podczas oceny ofert przyznawane będą za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 50 mln zł netto, polegającą na budowie, przebudowie lub rozbudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zlokalizowanego na terytorium Polski pasażerskiego terminala lotniskowego. Za udowodnione doświadczenie w tej kategorii wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 6 punktów.
Kolejne 2 punkty będą mogły zostać przyznane za każdą zrealizowaną w ciągu ostatnich 15 lat robotę budowlaną, o wartości co najmniej 1 mld zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, pasażerskiego terminala lotniskowego.
Starsze informacje 2025-04-29
Rada Ministrów rozpoczęła prace nad projektem nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Celem zaproponowanych przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK zmian jest przyspieszenie wypłaty odszkodowań za nieruchomości niezbędne do budowy lotniska.
Nowelizacja ma działać na korzyść osób, których nieruchomości będą przejmowane pod inwestycję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, właściciele zyskają gwarancję otrzymania co najmniej części odszkodowania jeszcze przed opuszczeniem swojej nieruchomości, w formie zaliczki w wysokości 85 proc.
Nowelizacja zawiera również regulacje usprawniające proces inwestycyjny. Spółka będzie mogła rozpocząć wcześniej niż dotąd przygotowania do prac budowlanych, przede wszystkim w zakresie uzgodnień administracyjnych m.in. uzyskania niezbędnych dokumentów, w tym pozwolenia na budowę.
Proponujemy regulacje, które są korzystne zarówno dla osób z terenów przyszłej inwestycji, jak również dla CPK. To dowód na to, że potrafimy zidentyfikować potrzeby właścicieli nieruchomości i chcemy poprawić ich sytuację. Wynika to m.in. z doświadczeń, jakie płyną z realizacji Programu Dobrowolnych Nabyć - mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Dzięki nowelizacji ustawy mają się zmienić konsekwencje wydania decyzji lokalizacyjnej. W przypadku nadania jej przez Wojewodę rygoru natychmiastowej wykonalności, z mocy ustawy nastąpi wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania, a jego kwota ma zostać określona w ciągu 60 dni. Dzięki temu czas oczekiwania na rozpoczęcie ustalania wysokości odszkodowania będzie znacznie krótszy niż obecnie, ponieważ będzie można rozpocząć go przed uzyskaniem ostateczności decyzji lokalizacyjnej.
Projekt tym samym zmienia zasady nabycia prawa do zaliczki na poczet odszkodowania, przyspieszając możliwy termin jej wypłaty. Jeżeli właściciele nieruchomości nie zgodzą się z zaproponowaną wyceną, będą mogli otrzymać 85 proc. wartości ustalonej przez Wojewodę, nie tracąc jednocześnie prawa do odwołania się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.
Zaproponowane w nowelizacji rozwiązania z jednej strony dają większe niż dotąd gwarancje praw osobom, których nieruchomości są pozyskiwane na potrzeby realizacji inwestycji, z drugiej zaś chronią interes państwa, jako inwestora publicznego. Ścisłe powiązanie pomiędzy możliwością uzyskania zaliczki na poczet odszkodowania i prawem inwestora publicznego do przejęcia nieruchomości przełamuje kolejne bariery realizacji projektu CPK. Tym samym zapewniona zostanie równowaga pomiędzy ochroną praw właścicieli działek a celem, dla którego została powołana do życia nasza spółka- mówi Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
Zgodnie z propozycjami zawartymi w nowelizacji zaliczka będzie wypłacana najpóźniej po 30 dniach od momentu złożenia wniosku. Jednocześnie właściciele będą mogli nadal korzystać ze swoich nieruchomości - przez co najmniej 120 dni od dnia, w którym wojewoda wyda decyzję o wysokości odszkodowania.
Starsze informacje 2025-01-12
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Lotnisko CPK wraz z układem komunikacyjnym po jego zachodniej stronie powstanie na terenie województwa mazowieckiego, na obszarze trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Wydana decyzja lokalizacyjna obejmuje komponenty: lotniskowy z m.in. terminalem, drogami startowymi i kołowania, obiektami dla straży granicznej, izby celno-skarbowej, straży pożarnej; kolejowy, który składa się z węzła z wyjazdami w trzech kierunkach wraz z niezbędną infrastrukturą; drogowy obejmujący nowy układ drogowy w najbliższym sąsiedztwie samego lotniska.
Obszar objęty wnioskiem o decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK i części węzła kolejowego to 2 585 ha.
Na terenie objętym wydaną decyzją lokalizacyjną w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć spółka CPK zakupiła dotychczas działki o łącznej powierzchni 1 188 hektarów. Do PDN zgłosiło się ponad 90 proc. właścicieli nieruchomości, na których znajdują się budynki mieszkalne.
Obszar pozyskany przez CPK w ramach PDN i objęty wydaną decyzją administracyjną jeszcze się powiększy. Spółka ma podpisane protokoły uzgodnień dla kolejnych 214 ha, znajdujących się na terenie objętym decyzją lokalizacyjną W ciągu kolejnych dni i tygodni spółka planuje zawrzeć umowy z kolejnymi zainteresowanymi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, po wydaniu decyzji lokalizacyjnej jest jeszcze 60 dni, w ciągu których spółka może podpisywać akty notarialne.
Starsze informacje 2024-10-17
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy - mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
- Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji- mówi Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym z III do IV etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z etapem III w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie - z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen.
Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji w zależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F).
Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych - w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości.
Dodatkowo w uzgodnieniu z inwestorem podczas IV etapu projektowania doszło do zmian w konstrukcji dachu terminala lotniskowego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. W porównaniu z projektem koncepcyjnym master architekt zaproponował wykończenie kolebek dachowych materiałami o ciepłym charakterze, poprawiając estetykę budynku. Dodatkowo zmniejszono liczbę świetlików dachowych oraz skorygowano ich umiejscowienie.
Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, co przewidywał projekt koncepcyjny, architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.
Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu - lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami. Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.
Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane
Starsze informacje 2024-08-14
Do Zarządu CPK 19 sierpnia br. dołączy Piotr Rachwalski. To manager i przedsiębiorca, doradca, ekspert oraz praktyk z zakresu transportu publicznego.
Piotr Rachwalski na stanowisko członka Zarządu został powołany uchwałą Rady Nadzorczej. Jest z wykształcenia ekonomistą transportu. To założyciel i wieloletni prezes działającego od 1999 roku Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, w którym zajmował się wdrażaniem nowoczesnych, alternatywnych i prospołecznych rozwiązań w transporcie. Założyciel i prezes firmy przewozowej Nord Express. Współtwórca planów transportowych, doradca w programach transportowych Funduszu Szwajcarskiego.
Od czerwca 2014 do stycznia 2019 roku prezes Kolei Dolnośląskich. W ostatnich latach prezes PKS SŁUPSK i PKM sp. z o.o. - dużych operatorów - przewoźników autobusowych. Inicjator i współzałożyciel Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Jest także współtwórcą i prezesem Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego Polski PKS zrzeszającego kilkadziesiąt firm z branży transportowej. Ostatnio pełnił funkcję prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej świadczącego usługi przewozowe w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Budowa nowoczesnego hubu oraz sieci Kolei Dużych Prędkości jest ambitnym planem infrastrukturalnym. To nie tylko lotnisko będące oknem na świat, ale również nowa jakość podróżowania po kraju koleją, która połączy między sobą wiele polskich miast. Cieszę się, że będę mógł współtworzyć ten program i mam nadzieję dobrze wykorzystać 20-letnie doświadczenie w kierowaniu spółkami z zakresu transportu publicznego - mówi Piotr Rachwalski.
Starsze informacje 2024-04-18
Pełnomocnik Rządu ds. CPK, działający jako Zgromadzenie Wspólników Centralnego Portu Komunikacyjnego, powierzył Zbigniewowi Szafrańskiemu funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki. Jednocześnie został powołany nowy członek Rady Nadzorczej dr Mikołaj Goss, który będzie pełnił funkcję Wiceprzewodniczącego. W Radzie Nadzorczej CPK pozostała Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Zbigniew Szafrański z transportem kolejowym jest zawodowo związany od 1983 r. Zajmował, m.in. stanowiska Członka Zarządu - Dyrektora Technicznego PKP Energetyka S.A. oraz Członka Zarządu - Dyrektora ds. Strategii i Rozwoju PKP S.A. W latach 2009-2012 pełnił funkcję Prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na forum międzynarodowym reprezentował polską kolej w wielu organizacjach, m. in. jako Przewodniczący Forum Systemów Kolejowych Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w Paryżu oraz Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Organizacji Kolei Europejskich (CER) w Brukseli. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej o specjalności trakcja elektryczna. Ukończył studia podyplomowe na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej i studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Dr Mikołaj Goss - Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk prawnych Akademii Leona Koźmińskiego, adwokat, menadżer i nauczyciel akademicki. Jako prawnik specjalizuje się w doradztwie projektowym od strony zarządczej i prawnej. Bogate doświadczenie zawodowe zdobył podczas wieloletniej pracy na rzecz polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, głównie z sektora budowlanego, energetycznego i ubezpieczeniowego.
Wieloletni pracownik Politechniki Warszawskiej, wykładowca, m.in. prawa gospodarczego, prawa geologicznego i górniczego. Jest autorem licznych artykułów oraz prac zbiorowych z zakresu prawa administracyjnego i gospodarczego, w tym współautorem najnowszego komentarza do Prawa Budowlanego (wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2022). Obecnie wykłada na Uczelni Łazarskiego.
Starsze informacje 2024-04-12
Rozstrzygnięto konkursy na Prezesa Zarządu i Członka Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rada Nadzorcza spółki CPK wybrała w postępowaniu kwalifikacyjnym dr. Filipa Czernickiego na Prezesa Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Marcina Michalskiego na Członka Zarządu.
Dr Filip Czernicki ma kilkunastoletnie doświadczenie w branży lotniczej i zarządzaniu zespołami ludzkimi. Pracując w P.P. Porty Lotnicze zajmował się inicjowaniem, prowadzeniem oraz nadzorowaniem realizacji takich projektów strategicznych jak Chopin Airport City, rozbudowa Lotniska Chopina do przepustowości granicznej, przebudowa układu drogowego wokół Lotniska Chopina. Przez kilka lat pełnił funkcję Prezesa Rady Nadzorczej Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Sp. z o.o., W okresie 2006-2012 był Pełnomocnikiem ds. uruchomienia lotniska w Modlinie. Nadzorował prace związane z opracowaniem i wdrożeniem Strategii PPL oraz Planu Generalnego Lotniska Chopina. Przez wiele lat odpowiadał za wykonywanie polityki właścicielskiej oraz nadzór nad spółkami zależnymi w PPL. Prowadził analizy rynku potencjalnych inwestycji w sektorze lotniskowym oraz zarządzał portfelem projektów strategicznych w PPL.
Jest doktorem nauk prawnych, radcą prawnym i wykładowcą akademickim. Specjalizuje się w prawie lotniczym, prawie spółek, prawie organizacji pozarządowych oraz zarządzaniu projektami i doradztwie biznesowym. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Biegle posługuje się językiem angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Marcin Michalski jest doświadczonym managerem. Przez ostatnie trzy lata pełnił funkcję dyrektora zarządzającego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Wcześniej przez ponad 20 lat związany był z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, gdzie pracował m.in. jako dyrektor zarządzający. Pracując w strukturach BGK brał udział m.in. w przygotowaniu i realizacji programu konsolidacji finansów publicznych oraz w finansowaniu najważniejszych inwestycji mających wpływ na rozwój gospodarczy Polski.
Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie na kierunku zarządzanie i marketing, Akademii Finansów w Warszawie - finanse i bankowość. W 2021 roku ukończył studia Executive MBA w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu.
Dr Filip Czernicki został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu z dniem 12 kwietnia 2024, a Marcin Michalski na stanowisko Członka Zarządu z dniem 22 kwietnia 2024 r.
Do prowadzonego postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu wpłynęło 8 aplikacji, zaś w konkursie na Członka Zarządu - 10 zgłoszeń.
Starsze informacje 2024-02-08
Zarząd i Radę Nadzorczą Centralnego Portu Komunikacyjnego uzupełnili nowo powołani członkowie.
2 lutego br. Rada Nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego powołała na Członka Zarządu Spółki Dariusza Kusia. Nowy Członek Zarządu został wybrany spośród pięciu kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym ogłoszonym 22 stycznia.
Dariusz Kuś przez ostatnich 16 lat (2007-2023) był Prezesem Portu Lotniczego Wrocław. Odpowiadał m.in. za zaprojektowanie, organizację finansowania, budowę i przeniesienie działalności lotniska do nowej lokalizacji, a później za realizację inwestycji. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego i Graduate School of Banking w Kolorado. Pracował w firmach inwestycyjnych jako dyrektor ds. inwestycji oraz zasiadał w zarządzie Banku Współpracy Europejskiej. Wcześniej był również dyrektorem Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Kredyt Banku i Departamentu Skarbu w Banku Zachodnim WBK.
To kolejne zmiany w Zarządzie CPK. 19 stycznia Rada Nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda, Prezesa CPK i Radosława Kantaka, Członka Zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie Przewodniczący Rady Nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. W składzie Zarządu Spółki CPK pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.
W ciągu ostatnich dni doszło też do kolejnej zmiany w Radzie Nadzorczej CPK. 1 lutego Pełnomocnik Rządu ds. CPK Maciej Lasek, działający jako Zgromadzenie Wspólników CPK, powołał Zbigniewa Szafrańskiego do pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej.
Zbigniew Szafrański od 1983 r. zawodowo związany jest z transportem kolejowym. Zajmował m.in. stanowiska Członka Zarządu - Dyrektora ds. Strategii i Rozwoju w PKP S.A i Członka Zarządu - Dyrektora Technicznego spółki PKP Energetyka. W latach 2009-2012 pełnił funkcję Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych. Na forum międzynarodowym reprezentował polską kolej w wielu organizacjach, m.in. jako Przewodniczący Forum Systemów Kolejowych Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w Paryżu oraz Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Organizacji Kolei Europejskich (CER) w Brukseli. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej o specjalności trakcja elektryczna. Ukończył również studia podyplomowe na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej i studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
17 stycznia został odwołany poprzedni skład Rady Nadzorczej Spółki. W skład nowej Rady Nadzorczej zostali powołani: Filip Czernicki (Przewodniczący, który został oddelegowany do roli Prezesa), Andrzej Ilków (Wiceprzewodniczący), Adam Sanocki (Sekretarz) i Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Starsze informacje 2024-01-18
Pełnomocnik Rządu ds. CPK, działający jako Zgromadzenie Wspólników Centralnego Portu Komunikacyjnego, odwołał dotychczasowy skład Rady Nadzorczej Spółki.
W skład nowej Rady Nadzorczej zostali powołani: Filip Czernicki (Przewodniczący), Andrzej Ilków (Wiceprzewodniczący), Adam Sanocki i Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami