TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-11-15 - Dworzec Główny w Berlinie największy i najnowocześniejszy w Europie

Berlin może się pochwalić najnowocześniejszym dworcem kolejowym, którego budowa pociągnęła za sobą zmiany w układzie komunikacyjnym całego miasta i podniosła jego atrakcyjność w oczach Europy.

reklama


Nowy Dworzec Główny Hauptbahnhof znajduje się centrum stolicy Niemiec, między Alexanderplatz, a Dworcem Zoo (zachodnia część miasta). Z Polski można dojechać pociągami relacji Poznań-Berlin lub Warszawa-Berlin do stacji Berlin-Lichtenberg albo Ostbahnhof skąd kolejką S-Bahn dotrzemy do Dworca Głównego. Natomiast połączenia Szczecin-Amsterdam i Szczecin-Poczdam przebiegają bezpośrednio przez Hauptbahnhof.

Dworzec budowano przez 11 lat. Jego koszt to miliard euro, natomiast pieniądze na realizację inwestycji potrzebnych do jego uruchomienia były aż dziesięciokrotnie wyższe. - Dworzec pod wieloma względami można uznać za motor gospodarczy całego regionu - tłumaczy Michael Baufeld, rzecznik prasowy dworców osobowych spółki Deutsche Bahn AG. - W ciągu ostatnich piętnastu lat w rozwój infrastruktury kolejowej Berlina zainwestowano około dziesięciu miliardów euro- dodaje.

W zwiÄ…zku z oddaniem w maju bieżącego roku Hauptbahnhof do użytku na znaczeniu straciÅ‚ Dworzec Zoo, przez który przyjeżdżaÅ‚y pociÄ…gi miÄ™dzynarodowe i dalekobieżne. W tej chwili obsÅ‚ugiwane sÄ… tam tylko poÅ‚Ä…czenia lokalne. Znacznie za to zyskaÅ‚y stacje Potsdamer Platz, Berlin-Spandau, Anhalter Bahnhof, Südkreuz czy Berlin-Gesundbrunnen. Ważnym elementem przy budowie Dworca Głównego byÅ‚o stworzenie poÅ‚Ä…czenia kolejowego z północy na poÅ‚udnie Berlina. RozwiÄ…zania komunikacyjne Å›wietnie siÄ™ sprawdziÅ‚y podczas odbywajÄ…cego siÄ™ w Niemczech latem Mundialu.

Kolejnym osiągnięciem związanym z całą inwestycją jest skrócenie czasu podróży z Berlina do innych miast niemieckich (90 minut do Hamburga, 60 minut do Lipska) i europejskich. Zwiększyło to liczbę pasażerów korzystających z pociągów sprzyjając jednocześnie rozwojowi kontaktów gospodarczych. - To dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą wejść na rynek niemiecki otwierając firmę w Berlinie - zauważył Michael Baufeld.

Oszacowano, że dziennie przez Hauptbahnhof przewija się 300 tyś. osób. Co 90 sekund z któregoś z peronów rusza pociąg. Dworzec obsługują 164 pociągi dalekobieżne, 324 regionalne, a także 616 składów szybkiej kolejki miejskiej S-Bahn. Przy tak potężnym ruchu komunikacyjnym konieczne są dalsze inwestycje wokół dworca. Na terenach przyległych planowana jest budowa nowych dzielnic z biurowcami, mieszkaniami, hotelami i sklepami.

Hala Dworca Głównego w Berlinie została zaprojektowana przez dwóch architektów - prof. Kleihuesa i Meinharda von Derkana. Obiekt liczy sobie 170 długości, szerokości 60 i wysokości 34 metrów. Wybudowano go zaledwie w 4 miesiące. Dach wykonany jest ze szkła. Każdy z elementów jest inny. Wszystkie połączone są przy pomocy stalowych lin. Za sprawą specjalnych świetlików do części podziemnej dworca dociera światło dzienne.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com