TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2024-02-06 - Port Lotniczy Gdańsk podsumował 2023 rok

Ubiegły rok był rekordowy dla Portu Lotniczego Gdańsk. Lotnisko obsłużyło niemal 6 mln pasażerów, odbyło się ponad 49 tys. operacji lotniczych, a wzrost zanotował również ruch cargo. Port walczy o nowych przewoźników i rozbudowę siatki połączeń, które pomogą skompensować rosnące ceny energii i gazu. Pomagają w tym także inwestycje zrealizowane w trakcie wywołanego pandemią i lockdownami spowolnienia w ruchu lotniczym.

reklama


- Świetnie oceniamy ubiegły rok. Pobiliśmy rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. W kolejnych latach będziemy bić kolejne rekordy. Perspektywa rozwoju lotniska w Gdańsku jest więc bardzo dobra - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

W 2023 roku gdańskie lotnisko obsłużyło ponad 5,9 mln pasażerów. To o 29 proc. więcej niż przed rokiem, również o niemal 10 proc. więcej niż w najlepszym dotychczas pod tym względem 2019 roku. Rekordowe były letnie miesiące, a najwięcej pasażerów poleciało do Londynu, Oslo, Sztokholmu, Warszawy i Kopenhagi. W ruchu nieregularnym, w tym czarterowym, w 2023 roku najwięcej, bo prawie 200 tys. pasażerów, wybrało loty do Turcji, popularna była również Grecja, Bułgaria czy Egipt. W sumie na gdańskim lotnisku odbyło się ponad 49,5 tys. operacji lotniczych, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej i 1,3 proc. więcej niż w rekordowym 2019 roku. Obsłużono niemal 11,5 tys. t ładunków. Od 2019 roku cargo wzrosło o 66,7 proc.

Jak podkreśla prezes lotniska, tak dobre wyniki to w dużej mierze efekt przeprowadzonych jeszcze w czasie pandemii inwestycji.

Nie ma wielkich planów inwestycyjnych na ten rok, ponieważ bardzo mocno inwestowaliśmy w czasie pandemii. Kiedy wszyscy się bali, czy będą w ogóle istnieć, myśmy inwestowali, bo uznaliśmy, że kryzys to jest bardzo dobry moment do skoku naprzód i ten skok wykonaliśmy. Dlatego teraz tylko spłacamy kredyty, które zaciągnęliśmy na te rozbudowy tłumaczy Tomasz Kloskowski.

W 2022 roku ukończono budowę pirsu zachodniego terminala pasażerskiego. Udostępniono pasażerom system automatycznych, samoobsługowych odpraw non Schengen. Trwa też rozpoczęta jeszcze przed pandemią realizacja projektu Airport City Gdańsk, czyli przylotniskowego biurowego miasteczka. Pierwszy z siedmiu biurowców został oddany do użytku w 2022 roku. Dzięki nowym inwestycjom zyskuje cały region i rosnące w jego obrębie miasta.

Nie byłoby rozwoju regionu pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu, gdyby nie rozwój lotniska. Ale też odwrotnie, nie byłoby rozwoju lotniska, gdyby nie było rozwoju poszczególnych miast. To jest sprzężenie zwrotne, mechanizmy połączone. Jeżeli chcemy, żeby nasz region się bogacił, musi się rozwijać lotnisko, i jeżeli chcemy, żeby się rozwijało lotnisko, musi się rozwijać nasz region zauważa prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Gdańskie lotnisko chce w kolejnych miesiącach rozbudować siatkę połączeń i przyciągnąć nowych przewoźników.

Walczymy o to, żeby do Gdańska wszedł Turkish Airlines i otworzył swoje połączenia do Stambułu. Każde lotnisko ma inne priorytety na te najbliższe lata, ale jeden cel jest wspólny - rozwój, możliwość latania naszych pasażerów do coraz większej liczby destynacji wskazuje Tomasz Kloskowski.

W 2024 roku lotnisko oferuje pasażerom 84 połączenia do 23 krajów, w sumie na 69 lotnisk. Realizuje je 10 linii lotniczych. Jesienią być może uda się uruchomić połączenie do Dubaju. Rozbudowa siatki połączeń może pomóc w wypracowaniu kolejnego rekordu - w tym roku prawdopodobnie liczba obsłużonych pasażerów przekroczy 6 mln. Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza w kontekście rosnących cen energii i gazu, którym część lotnisk ogrzewa terminale pasażerskie.

Podwyżka kosztów nastąpiła we wszystkich grupach kosztowych, dlatego bardzo się obawiałem poprzednich lat, ostatniego roku również. Ale pasażerowie nam pomogli, latali w coraz większej skali, dzięki czemu mogliśmy te rosnące koszty skompensować przychodami. Ale nie ukrywam, że wyzwaniem w najbliższych latach będą rosnące koszty we wszystkich grupach, inflacja jeszcze nie jest przygaszona ocenia Tomasz Kloskowski.

»»»» Starsze informacje 2024-01-25 ««««


Port Lotniczy Gdańsk opublikował wyniki za 2023 rok.

W całym 2023 roku gdańskie lotnisko odwiedziło 5 907 280 pasażerów, to aż 29,1% więcej niż rok wcześniej, ale co ważniejsze to o 9,9% więcej niż w 2019 roku, kiedy mieliśmy nasz dotychczasowy rekord 5,4 mln pasażerów. Rekordowe były miesiące letnie, tylko w lipcu 2023 roku port obsłużył 658 504 gości, w sierpniu 642 129.

Prawie sześć milionów pasażerów to wynik większy niż planowaliśmy i się spodziewaliśmy. Nasze marzenie się spełniło. Pasażerowie po pandemii, mimo wojny, kryzysu energetycznego i finansowego, co się przełożyło na wyższe ceny podróży, wciąż chcą latać i nadal wybierają gdańskie lotnisko. To dla nas powód do dumy i wielkie zobowiązanie. - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Najwięcej pasażerów poleciało w 2023 roku z Gdańska do Londynu (509 216), Oslo (443 365), Sztokholmu (354 333), Warszawy (277 396) i Kopenhagi (241 741). Taka sama kolejność była w 2022.

Liderem w przewozach regularnych pasażerów w Gdańsku w 2023 roku była linia lotnicza Wizz Air, która objęła 42,68% rynku. Na drugim miejscu był Ryanair - 39,17%. Pozostałe loty obsługiwały linie lotnicze: LOT (5,2%), Lufthansa (4,01%), KLM (3,01%), Norwegian (2,68%), SAS (2,63%), Eurowings (0,26%) i SWISS (0,36%).

W ruchu nieregularnym, w tym czarterowym, w 2023 roku najwięcej, bo prawie 200 tysięcy pasażerów wybrało loty do Turcji (197 495). W dalszej kolejności popularnością cieszyły się loty do Grecji (85 382), Egiptu (60 017), Bułgarii (21 039) i Hiszpanii (18 198).

Starsze informacje 2023-10-14


Więcej pasażerów, operacji startów i lądowań, Port Lotniczy Gdańsk zbliża się do rekordu. Wyniki finansowe po pierwszych trzech kwartałach obecnego roku również są bardzo dobre.

W ciągu trzech kwartałów 2023 roku Port Lotniczy Gdańsk odwiedziło 4 511 835 pasażerów. To o 31,1% więcej niż w 2022 roku i o 9,5 % więcej niż w 2019 roku, który był rekordowy dla gdańskiego lotniska. Było wówczas 5,4 mln pasażerów w skali całego roku.


Można już dziś powiedzieć, że w tym roku pobijemy rekord liczby pasażerów z 2019 roku. Nie wiemy, jaki to będzie wynik, ale prawdopodobnie około 5 milionów 700 tysięcy gości. W przyszłym roku powinniśmy przekroczyć 6 milionów. powiedział prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Tomasz Kloskowski.

Najpopularniejsze kierunki, które wybierali pasażerowie pozostały bez zmian, na pierwszym miejscu był Londyn (379 541 pasażerów), następnie Oslo (332 320) i Sztokholm (275 185). W lotach czarterowych najpopularniejsze były połączenia do Turcji (Antalya 142 625), następnie do Grecji i Egiptu.

Od stycznia do końca września 2023 roku w Gdańsku było 37 249 operacji lotniczych, o 10,8% więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku Port Lotniczy Gdańsk wypracował 27 601 762 złotych zysku netto. W porównywalnym okresie 2022 roku zysk był na podobnym poziomie i wyniósł 27 957 956 złotych. Zysk ze sprzedaży w trzech kwartałach 2023 roku mamy w wysokości 39 399 709 złotych (26 169 551 zł I-IX w 2022).

Starsze informacje 2023-07-19


W pierwszej połowie tego roku lotnisko w Gdańsku obsłużyło 2,6 mln podróżnych co daje 7% wzrost względem rekordowego 2019 roku.

W całym 2023 Gdańsk liczy na przekroczenie prawie 5 i pół miliona pasażerów. Teraz wakacje pokażą, jaka jest sytuacja na Pomorzu zarówno w wylotach turystycznych jak jak i w przyjazdach gości z za granicy. Także wynik finansowy portu zadowala za pierwsze półrocze wynosi 3,5 mln zł zysku netto oraz 12,9 mln zł zysku ze sprzedaży.

Co ważne, Gdańskie lotnisko zyskało w ostatnim czasie ważne usprawniania komunikacyjne, gdyż dojazd do lotniska koleją będzie łatwiejszy. Elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej została zakończona i pociągi pasażerskie, jak i szynobusy elektryczne będą mogły łatwo dojechać na lotnisko, co wpłynie na poprawę rozkładów jazdy.

Starsze informacje 2023-02-23


Dobra wiadomość dla latających z Pomorskiego - w niedługim czasie na lotnisku w Gdańsku bazę swoich samolotów uruchomi Enter Air.

Dzięki tej bazie obsługa klientów lotów charterowych będzie łatwiejsza. Enter Air ma już 4 bazy w Polsce (Warszawa, Katowice, Poznań i Wrocław), a za granicą Paryż, Londyn i Tel Awiw. Rynek w naszym kraju rozwija się dosyć dynamicznie, pomimo inflacji i wciąż odczuwalnych skutków pandemii. Coraz więcej osób chce podróżować, m.in. z uwagi na nieprzewidywalną pogodę w Polsce. Na mapie naszych baz wciąż brakowało Gdańska, więc wreszcie trzeba było wykonać ten ruch. Jeśli popyt na połączenia czarterowe z Gdańska utrzyma się na dobrym poziomie, będzie się tam rozwijać mówi Grzegorz Polaniecki, prezes linii Enter Air. Według nieoficjalnych doniesień wśród planowanych tras ma być Tunezja, Egipt, Bułgaria, Turcja i wyspy hiszpańskie i greckie.

Po dobrym 2022 roku, gdy lotnisko obsłużyło 4,5 mln pasażerów (43,9 tys. operacji) - tylko 14,9% mniej niż w rekordowym 2019 roku, ten rok zapowiada się jeszcze lepiej. Najpopularniejszymi kierunkami z Gdańska były Londyn (384 tys.), Oslo (329 tys.) i Sztokholm (267 tys.). Pełne wyniki można znaleźć na stronie lotniska www.airport.gdansk.pl

Od lutego przy odprawie na loty w UE młodzież od lat 12 może korzystać z bramek ABC, pod warunkiem minimalnego wzrostu 140cm. Lotnisko chwali się też bardzo dobrymi statystykami dotarcia maszyn - zaledwie w 14 przypadkach w 2022 roku z uwagi na pogodę nie było możliwe lądowanie samolotów. Na lotnisku działa system ILS klasy III. Ogólna liczba odwołanych operacji wyniosła 60, ale w większości były to problemy techniczne.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com