TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-11-30 - UE - pomoc dla kupujących pakiety wakacyjne?

Komisja Europejska ma zamiar wprowadzić regulacje, które zapewnią bezpieczeństwo podróżnym kupującym przez internet pakiety wakacyjne zawierające m.in. przeloty lotnicze, hotele, wynajem samochodów. Z danych KE wynika, że w całej UE 23 proc. (w Irlandii i Szwecji nawet ponad 40 proc.) klientów, dokonuje rezerwacji takich pakietów. Dużo z nich nie obejmują unijne przepisy dotyczące ochrony.

reklama


Unijna dyrektywa, która reguluje zorganizowane podróże obowiązuje od 1990 r. Powstawała w czasie kiedy najbardziej popularnym rodzajem wakacji był dwutygodniowy pakiet rezerwowany w biurze podróży. Dyrektywa daje m.in. prawo do unieważnienia umowy bez ponoszenia kary, chroni klientów w razie bankructwa organizatora wyjazdu lub linii lotniczych, nakłada na instytucje odpowiedzialność za ich usługi.

Jak oceniła KE dyrektywa z 1990 r. nie jest już odpowiednia do obecnych realiów rynku usług turystycznych. "Internet i tanie linie lotnicze przyczyniły się do zmiany modeli biznesowych i zachowania konsumentów" - argumentuje Komisja. Chciałaby poszerzyć działanie dyrektywy na nowe rodzaje pakietów, tworzone przez samych klientów, często on-line, za pomocą partnerskich stron internetowych. "Musimy wprowadzić sprawiedliwe reguły gry, by zapewnić wyrównaną konkurencję między przedsiębiorstwami. Szczególną uwagę należy poświęcić kwestiom niewypłacalności. Każdy, kto widział w telewizji tysiące urlopowiczów tkwiących na lotniskach po bankructwach Sky Europe, XL, Futura i Zoom, zdaje sobie sprawę, że nadszedł czas na zdecydowane poruszenie sprawy rozszerzenia podstawowej ochrony konsumentów w przypadku niewypłacalności na różne rodzaje pakietów" - poinformowała komisarz UE ds. konsumentów Meglena Kunewa.

KE twierdzi że w związku z ostatnimi bankructwami linii lotniczych, trzeba się zastanowić, czy podstawowa ochrona na wypadek niewypłacalności nie powinna obejmować także zakupu zwykłych biletów lotniczych bez związanych z nimi usługami. Komisja przedstawiła propozycje do konsultacji społecznych. Mają one potrwać do lutego 2010 roku. Komisja przygotowuje również przegląd praw pasażerów linii lotniczych dotyczących spraw konsumenckich, w tym niewypłacalność linii lotniczych.




Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com