TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-12-18 - Mazowieckie szynobusy się marnują!

Autobusy szynowe, zamiast wozić pasażerów, często stoją biernie na torach. - To marnotrawstwo - twierdzą analitycy rynku kolejowego.

reklama


Lekkie pociągi spalinowe, są coraz bardziej popularne w Polsce. Kupują je samorządy wojewódzkie, zwykle na mniej uczęszczane trasy. Koszty eksploatacji szynobusów, są kilka razy niższe niż tradycyjnych pociągów! Jednak wg Centrum Zrównoważonego Transportu, (pozarządowej organizacji zajmującej się m.in. rynkiem przewozów kolejowych), te środki transportu są często źle wykorzystywane, gdyż często są wysyłane tylko na dwa kursy w ciągu dnia - tam i z powrotem.

W Lubelskiem, jeden ze składów kursuje tylko raz dziennie - do Dęblina i z powrotem - pokonując w sumie 142 km. - Standardem powinien być dzienny przebieg rzędu 400 km - poinformował Krzysztof Rytel, z Centrum Zrównoważonego Transportu. Najgorzej statystyki wypadają na Mazowszu, gdzie jeden szynobus, przejeżdża dziennie przeciętnie zaledwie 166 km, a w ruchu dziennym jest tylko 6 z 11 pociągów spalinowych.

Zapewne sytuacja na Mazowszu uległaby zmianie, gdyby Koleje Mazowieckie, spełniły starą obietnicę przywrócenia kursów - na trasie z Radomia do Drzewicy. Nadal jednak pociągi tam nie kursują, ponieważ spółka nie znalazła, w pobliżu Radomia miejsca, do którego autobusy szynowe mogłyby trafiać na noc (dojazd oddalonej o ponad 150 km lokomotywowni w Tłuszczu uznano za nieopłacalny). Zatem dlaczego Koleje Mazowieckie nie wyślą dodatkowych szynobusów na czynne, często zatłoczone trasy? - Nasze autobusy szynowe mają ok. 30 lat. W razie awarii musimy mieć rezerwę - wyjaśniła Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com