TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-04-17 - UOKiK: wyznaczane przez touroperatorów dopłaty muszą być udokumentowane i zgodne z wyliczeniami

W czerwcu 2008 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił wyniki kontroli wzorców umownych, które stosowane są przez organizatorów turystyki. Wśród kontrolowanych 137 przedsiębiorców znalazło się aż 96,4% u których stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości. Urząd zarzucił firmom głównie stosowanie postanowień, które naruszają ustawę o usługach turystycznych oraz tych które znajdującymi się w Rejestrze klauzul niedozwolonych.

reklama


UOKiK zakwestionował między innymi postanowienia dotyczące ograniczania odpowiedzialności biur turystycznych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, a także przyznawania sobie przez organizatorów turystyki prawa do jednostronnej zmiany umowy (głównie ceny) bez uzasadnionej przyczyny.

UOKiK zakończył już 117 postępowań i nałożył na przedsiębiorców kary na łączną kwotę ponad 480 tys. zł.

Urząd zaznacza, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez klienta nie może ulec zmianie. Wyjątkiem jest sytuacja, o której wyraźnie stanowi umowa i tylko w ściśle przypadku wzrostu kursu walut, kosztów transportu, podatków, opłat urzędowych, lotniskowych i przeładunkowych w portach morskich. UOKiK podkreśla, że każda zmiana ceny wycieczki związana z takimi wyjątkowymi sytuacjami musi być zawsze udokumentowana przez organizatora turystyki. Niedopuszczalne są też sytuacje, w których wyznaczane dopłaty nie są adekwatne do wyliczeń. Klient, który nie zgadza się na dopłatę zaproponowaną przez organizatora ma prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia żadnych kosztów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, aby przy wyborze ofert wakacyjnych zwrócić uwagę na to, czy podana cena obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym między innymi ubezpieczenie NW i przejazd z lotniska do hotelu. Bez względu na rodzaj oferty (first minute, last minute) klientowi przysługuje pełny zakres ochrony, który przewidują przepisy. W przypadku rezerwacji wycieczki w walucie obcej, istnieje ryzyko zmiany ceny. Jednak organizator może zmienić ją nie później niż 21 dni przed wyjazdem i tylko w udokumentowanych przypadkach.

Przedsiębiorcy coraz częściej dają możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Jednak umowa nie zawsze obejmuje każdą sytuację, wpływającą na zmianę kosztów.

Organizatorzy turystyki w umowach często przyznają sobie prawo do zmiany programu, warunków umowy, w tym kategorii hotelu, jego rodzaju i położenia w stosunku do informacji zawartych w katalogu bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od umowy. Natomiast zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki kontraktu, między innymi kategorię hotelu musi niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji klient ma prawo odstąpić od umowy i otrzymać zwrotu wszystkich wniesionych kosztów.

Problemy prawne związane z umowami z organizatorami usług turystycznych pomagają rozwiązać miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz organizacje pozarządowe, między innymi Federacje Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są też pod numerem telefonu 0 800 800 008.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com