TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zanim na pokład samolotu wejdą pasażerowie, maszyna musi dokołować do terminalu, z którego będą wsiadać podróżni. O to, aby trafił do właściwego, dba kontrola lotniska. Zatrudnione w niej osoby siedzą w wieży kontroli lotniska, kierują pilotów do właściwych terminali, a następnie wyprowadzają na właściwy pas startowy. Na wieży, na podstawie pogody zapada decyzja, z którego pasa samolot będzie startował, gdyż maszyna zawsze startuje pod wiatr, bo wtedy ma większą siłę nośną. Kontrola lotniska nadzoruje samolot również podczas lądowania.
reklama
Po starcie, opiekę nas samolotem przejmuje kontrola wznoszenia. Osoba, która pracuje na tym stanowisku musi pilnować, aby maszyny przebywały w bezpiecznej od siebie odległości, obliczyć, która powinna wylądować szybciej, a która może później oraz naprowadzić je na odpowiedni kurs.
Jak maszyna wyleci poza strefę lotniska, wówczas kontrolę nad nią przejmuje kontrola obszaru. Zespół ten dba o właściwy lot, sprawdza, czy piloci nie zbaczają z kursu, podają informacje o pogodzie oraz pilnują, aby maszyny mijały się w bezpiecznej odległości.
Obszar lotniczy Polski podzielony jest na 10 części. Kontrolerzy każdej z nich przekazują samoloty, które przelatują do następnych komórek-obszarów dalszym ekipom. Natomiast kontrola wznoszenia przejmuje samolot, gdy znajdzie się w obszarze jej lotniska oraz prowadzi go do momentu wylądowania. Następnie samolotem ponownie zajmuje się kontrola lotniska, aby doprowadzić go do odpowiedniego terminalu.
Kontroler ruchu to trudny zawód. Trzeba być opanowanym, potrafić szybko podjąć właściwą decyzję. Trzeba być obiektywnym, również w stosunku do siebie. Tak, aby we właściwym momencie przyznać sie do błędnej decyzji i natychmiast podjąć właściwą. Istotną cechą osób chcących pracować jako kontrolerzy ruchu jest również komunikatywność. Ważna jest też orientacja przestrzenna oraz umiejętność przewidywania rozwoju sytuacji. Kontroler nierzadko bowiem musi zajmować się kilkoma rzeczami naraz, dlatego w tym zawodzie niezwykle ważna jest podzielność uwagi, umiejętność jednoczesnego słuchania, pisania i mówienia.
Praca kontrolera jest bardzo odpowiedzialna. Dlatego też proces szkolenia trwa długo, bo aż od półtora roku do nawet dwóch lat i więcej.
Kto może ubiegać się o stanowisko kontrolera?
Osoba, która ukończyła szkołę średnią, zdała egzamin maturalny oraz ma nie więcej niż 29 lat. Ogłoszenia o wolnych etatach umieszczane są w prasie oraz internecie na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (pansa.pl). Dodatkowo kandydat musi być zdrowy oraz mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej. Przyszły kontroler nie może się jąkać, szczególnie w sytuacjach stresogennych, nie może mieć też problemów językowych, które mogłyby utrudniać pilotom zrozumienie go.
Jeżeli trwa nabór, a kandydat spełnia wszystkie warunki, zostaje zaproszony na wstępne testy kwalifikacyjne. W pierwszej ich części sprawdza się znajomość języka angielskiego. Natomiast druga część sprawdza predyspozycje do wykonywania zawodu. Są to między innymi: testy na inteligencję, umiejętności szybkiego liczenia, szybkiej oceny sytuacji oraz wyobraźni przestrzennej.
Osoby, które zdadzą egzaminy biorą udział w kolejnym etapie rekrutacji. Wówczas kandydaci poddawani są testowi psychologicznemu, który ma określić ich charakter. Następnie odbywa się rozmowa z lektorem języka angielskiego, a na koniec standardowa rozmowa kwalifikacyjna.
Trzeba jeszcze pomyślnie przejść badania lotniczo-lekarskie, aby zostać skierowanym do ośrodka szkolenia. Wówczas kandydat jest zatrudniany na czas szkolenia podstawowego.
Pierwszy etap szkolenia obejmuje prawie 400 godzin wykładów dotyczących wielu zagadnień. Wiedza z każdego z nich sprawdzana jest osobnym egzaminem, w którym należy udzielić przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi. Jednak w przypadku przedmiotu jak frazeologia lotnicza wymagane jest aż 90%. Na koniec jest jeszcze sprawdzian pisemny oraz egzamin przed komisją.
Kolejna faza szkolenia odbywa się na symulatorach, która również kończy się egzaminami. Najpierw wewnętrznym, a następnie państwowym przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Składa się on z dwóch części: teoretycznej i praktycznej na symulatorze. Osoba, która zda występuje z wnioskiem o przyjęcie na stanowisko praktykanta kontrolera ruchu lotniczego. Jeżeli otrzyma taką zgodę, wówczas może odbyć praktyki i kierować prawdziwym ruchem lotniczym.
Praktyka również kończona jest egzaminem. Jego koszt wynosi obecnie 3100 zł. Po zdaniu egzaminu wydawana jest licencja kontrolera ruchu lotniczego. Otrzymanie licencji pozwala na podjęcie pracy od zaraz. Nowy kontroler może trafić do jednego z dziesięciu ośrodków kierujących ruchem lotniczym.
W centrach kontroli lotniska, wznoszenia oraz obszaru służba trwa 24 godziny i podzielona jest na trzy ośmiogodzinne zmiany. Jednak kontroler może pracować bez przerwy nie dłużej niż dwie godziny. Następnie musi odbyć kilku-, lub kilkunastominutową przerwę. Długość odpoczynku ustalana jest przez kierownika zmiany w zależności od tego, ilu ludźmi dysponuje oraz jak intensywny jest ruch w powietrzu.
Praca kontrolera jest stresująca i wymaga stałej koncentracji. Dlatego też bardzo ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Każdy z ośrodków kontroli posiada zaplecze rekreacyjne, gdzie pracownicy odpoczywają oraz regenerują siły. Podczas przerwy można ćwiczyć na sali gimnastycznej, pływać, czytać lub spać.
Robert Michalak zapewnia, że praca warta jest wszelkich poświęceń. Kontrolerzy przyznają, że zarobki są dobre, nawet jeżeli są blisko 40% mniejsze niż na Zachodzie. Na polskim lotnisku początkujący kontroler otrzymuje około 10 tys. zł brutto, a kontroler z kilkuletnim doświadczeniem w Warszawie może zarobić nawet 18 tys. zł.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami