TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-07-15 - Pętla Żuławska przyciągnie turystów na Pomorze

84 mln zł kosztować będzie modernizacja szlaków wodnych tzw. Pętli Żuławskiej, która za kilka lat ma stać się jedną z największych atrakcji turystycznych Pomorza.

reklama


Na Żuławach sieć rzek i kanałów jest znacznie bardziej rozbudowana niż sieć dróg lądowych. Obecnie są one niewykorzystane, a ich potencjał postanowiły wykorzystać władze województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, tworząc Program Rozwoju Dróg Wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego, czyli Pętli Żuławskiej. Jest to część Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 łączącej Antwerpię i Kłajpedę, a tworzy ją właśnie Delta Wisły (od ujścia rzeki Wieżyca) oraz Zalew Wiślany. Prawie 300 km dróg wodnych było od wielu lat praktycznie niewykorzystywane przez żeglarzy. Głównym tego powodem była infrastruktura. Zbyt płytkie szlaki wodne, zły stan śluz czy brak nabrzeży skutecznie zniechęcały żeglarzy do korzystania z uroków Żuław. Teraz być może to się zmieni. Za 84 mln zł w ciągu trzech lat zmodernizowane zostaną szlaki wodne takie, jak: Szkarpawa, Wisła Martwa, Wisła Królewiecka oraz Nogat. Wyremontowane oraz rozbudowane będą porty żeglarskie, m.in. w Braniewie, Tolkmicku, Fromborku, Krynicy Morskiej, Malborku, Gniewie i Kątach Rybackich. Powstanie również wiele przystani jachtowych w żuławskich gminach. Wyremontowane będą też śluzy na Szkarpawie i Nogacie.

- Jest to jedyny w swoim rodzaju projekt w Polsce. Jego głównym celem jest wykorzystanie potencjału turystycznego tego regionu, jak i jego ożywienie gospodarcze - Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Projekt modernizacji Pętli Żuławskiej został oceniony najwyżej z pośród wszystkich zgłoszonych z całego kraju do Polskiej Organizacji Turystycznej (rekomenduje ona projekty w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka) a także uzyskał akceptacje Ministerstwa Gospodarki. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej ma wynieść 40 proc. Oba województwa dołożą ze swoich budżetów łącznie 12 mln zł. Reszta pieniędzy pochodzić będzie z funduszy własnych gmin, które uczestniczą w projekcie.

Obecnie projekt jest już bardzo zaawansowany. Powstało już studium wykonalności i trwają prace nad oceną wpływu inwestycji na środowisko. Jest to jeden z najtrudniejszych elementów, ponieważ w wielu miejscach projekt realizowany jest na obszarach Natura 2000.

Modernizacja Pętli to tylko połowa całego przedsięwzięcia. Planuje się, że następne 80 mln zł zostanie zainwestowane w infrastrukturę przy portach i przystaniach żeglarskich. Powstać ma tam kilkadziesiąt kilometrów ścieżek rowerowych wraz z wypożyczalniami, bazy noclegowe, restauracje oraz stacje paliw. - Przy tych inwestycjach możliwe będzie wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego, które wykluczone jest przy pierwszym etapie prac, ze względu na współfinansowanie go ze środków europejskich - wyjaśnia Struk.

Prace przy realizacji mają rozpocząć się w czerwcu przyszłego roku, a zakończyć w 2011 r., ponieważ jest to ostateczny termin rozliczenia się z unijnej dotacji. Uzupełnieniem Pętli Żuławskiej będzie remont Kanału Elbląskiego, który sfinansowany zostanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego. Dzięki temu będzie można bez problemów przepłynąć z Gdańska na najdłuższe jezioro w Polsce - Jeziorak.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com