TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-10-24 - LOT wpadł w korkociąg i potrzebuje ratunku

LOT ma fatalne wyniki finansowe, które pogłębiają kryzys. Co może pomóc? Szybka prywatyzacja.

reklama


Gorąco było na posiedzeniu sejmowej komisji skarbu. Pod adresem prezesa LOT-u Krzysztofa Kapisa poleciało kilka uwag. - Miał pan przedstawić plan przygotowań do prywatyzacji, a przyszedł pan z niczym! Interesuje nas, co firma zrobi i kiedy. A nie przypuszczenia i obracanie się w kręgu fikcji - krzyczał Aleksander Grad, wiceszef komisji z PO.

Niestety posłowie nie uzyskali informacji, w jakiej sytuacji finansowej jest LOT i jak przede wszystkim zamierza walczyć z konkurencją. - Pana informacja, że firma walczy o zachowanie płynności, jest niewystarczająca - stwierdził Grad, który nagle przerwał posiedzenie. Dał prezesowi LOT-u miesiąc na przygotowanie rzetelnej informacji, dotyczącej rozwoju firmy.

Minister skarbu -Wojciech Jasiński, do którego należy pakiet większościowy LOT-u, oświadczył, iż firma wymaga naprawy, gdyż - "od 15 lat pikuje w dół", dodał również, że "LOT wpadł w korkociąg" i potrzebuje ratunku.

Analizy podają, że do końca sierpnia firma na wożeniu pasażerów straciła "tylko" 3,8 mln zł. Porównawczo: w 2005 r. LOT miał na tym 97,5 mln zł… zysku.

Firma wiele już straciła. - Nastąpił spadek wypełnienia samolotów na trasach krótkich i średnich. W połączeniach atlantyckich mamy trend malejący. Wskaźniki punktualności i regularności są gorsze od europejskiej konkurencji. Spadły wpływy z biletów i udział LOT w rynku lotów do i z Polski - informuje Paweł Kozyra, rzecznik resortu.

Co może uratować LOT?

Oczywiście prywatyzacja. Zastrzyk gotówki pozwoliłby na zakup samolotów, jak i na uruchomienie kolejnych połączeń. Sprawa jest skomplikowana, gdyż zgodę na wybór ścieżki prywatyzacyjnej oprócz ministerstwa musi dać syndyk upadłej linii Swiss Air, który wykupił 25,1 proc. udziałów LOT. Podkreślmy, że 0,1 proc. udziału ponad 25 proc. daje prawo zablokowania strategicznych decyzji.

Posłowie dowiedzieli się niedawno, że możliwe jest podwyższenie kapitału LOT-u, na taką skalę, by pozbawić syndyka tego przywileju. Resort skarbu nie krytykuje takiego rozwiązania. - Negocjujemy z syndykiem. Jeśli rozmowy się nie powiodą, będziemy zastanawiać się nad innymi rozwiązaniami - stwierdza Jasiński.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com