TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Nowe przepisy, jeżeli zostaną podpisane przez prezydenta w większości wejdą w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zmienią one nieco warunki pracy zarówno przewoźników autokarowych, jak i taksówkarzy.
reklama
Zgodnie z nimi za uchybienia będą odpowiadać nie tylko firmy przewozowe, ale też sami kierowcy - nowelizacja wyraźnie wskazują, za co i w jakiej wysokości mogą być oni ukarani. Zapłacą oni grzywnę m.in. za brak w pojeździe wymaganych dokumentów, przekroczenie dziennych norm prowadzenia pojazdów i niewłaściwe używanie tachografów. Wysokość kar będzie publicznie dostępna - określona w nowym załączniku do ustawy.
Kierowcy boją się, że powyższa zmiana przerzuci odpowiedzialność z przewoźników na samych kierowców, zwłaszcza, iż zbyt długą jazdę wymusza najczęściej właśnie przewoźnik. Takim nadużyciom ma zapobiec przepis stanowiący, że wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wyklucza uruchomienia takiego postępowania wobec przewoźnika. Jednak w praktyce nie wiadomo czy przepis zadziała.
Dodatkowo, pracujący w transporcie drogowym kierowcy będą musieli przechodzić kursy doszkalające - przepis ten będzie dotyczył kierowcy przewożących osoby (w transporcie drogowym), z wyjątkiem tych, którzy prowadzą taksówki. W myśl nowelizacji kursy doszkalające będą mogły prowadzić nie tylko wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, ale również organizacje o zasięgu krajowym zrzeszające kierowców i przewoźników drogowych. - Dzięki temu kursy mogą potanieć, a przede wszystkim powinna poprawić się ich jakość - powiedział Tadeusz Wilk, dyrektor w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Znowelizowana ustawa oprócz odpowiedzialności kierowcy jednoznacznie określa zasady obowiązujące przy regularnych przewozach osób. I tak:
- do przewozów można używać wyłącznie pojazdów spełniających odpowiednie wymagania techniczne,
- rozkład jazdy musi być wywieszony na wszystkich wymienionych w rozkładzie przystankach i dworcach autobusowych,
- do pojazdów można wsiadać i wysiadać tylko na przystankach wymienionych w rozkładzie jazdy, na tych przystankach ma znaleźć się także adres i telefon przewoźnika,
- cennik opłat musi być podany do publicznej wiadomości przy kasach dworcowych oraz w każdym autobusie,
- cennik musi określać zarówno taryfę normalną jak i taryfę ulgową,
- opłaty muszą być pobierane zgodnie z cennikiem, a pasażer musi otrzymać potwierdzenie wpłaty zgodnie z przepisami o kasach fiskalnych,
- w kasach dworcowych i w autobusach pasażer ma prawo wglądu do regulaminu określającego warunki obsługi, odprawy oraz przewozu osób, bagażu lub rzeczy.
Nowelizacja mówi również, iż przewozy muszą być wykonywane zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu. W przypadku, gdy zajdą okoliczności niezależne od przedsiębiorcy (np. awarie, blokady, roboty drogowe), przewoźnik może odstąpić od warunków określonych w zezwoleniu na przewozy regularne. Jeżeli okoliczności przeszkadzające trwają dłużej niż 14 dni, wówczas właściwy organ wydaje decyzję dotyczącą warunków odstępstwa od tego, co zapisano w zezwoleniu.
Wśród nowych rozporządzeń pojawił się przyjazny przedsiębiorcom przepis mówiący, że potwierdzenie zasad korzystania z przystanków nie wiąże się z nakładaniem na przewoźników opłat za korzystanie z nich.
Nowelizacja reguluje również sytuację małych przewoźników. Zgodnie z rozporządzeniem licencja na krajowy przewóz osób nie uprawnia do prowadzenia taksówki - do tego potrzebna jest odrębna licencja, taksówkowa. Zapis ten ma na celu ukrócenie procederu, którym posługują się niektórzy przewoźnicy, dysponujący autami osobowymi tylko po to, aby podawać się za taksówkarzy.
Zgodnie z nowelicają przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych pojazdami służącymi do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą nie wolno m.in. umieszczać i używać taksometru, umieszczać na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem oraz telefonem przedsiębiorcy oraz umieszczać na dachu lamp i innych urządzeń technicznych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami