TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-07-10 - Rząd przyjmię projekt rządowej strategii dla lotnictwa

Jeszcze tym roku rząd ma przyjąć program rządowej strategii dla lotnictwa.

reklama


W Ministerstwie Transportu kończą się prace nad projektem rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego. Celem projektu jest pomoc w budowie i modernizacji krajowej infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, a także uproszczenie procedur związanych z ruchem lotniczym.

Baza lotnicza w Polsce to 12 portów lotniczych (Okęcie w Warszawie oraz 11 regionalnych) i 41 lotnisk lokalnych (36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne).

4.07. br w Katowicach wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel przedstawił założenia programu przedstawicielom władz, samorządowcom i szefom portów lotniczych z południa Polski. Kolejne spotkania odbędą się w Poznaniu i Gdańsku.

W programie sektorowym +Infrastruktura i Środowisko+ na lata 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniskowej z unijnego Funduszu Spójności będzie można przeznaczyć ok. 400 mln euro. Aby dobrze wykorzystać te pieniądze, polskie porty lotnicze będą musiały rzetelnie przygotować projekty. Program trzeba jeszcze uzupełnić o dane z lokalnych, małych lotnisk, które o środki na swój rozwój, mogą ubiegać się z funduszy strukturalnych

W państwach, które od wielu lat są członkami Unii Europejskiej linie lotnicze przewożą rocznie więcej pasażerów niż wynosi liczba mieszkańców w danym kraju. U nas jest to zaledwie jedna trzecia. W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost popytu na usługi lotnicze. W 2004 roku linie lotnicze przewiozły 8,8 mln osób, a rok poźniej 11,5 mln. Zgodnie z przewidywaniami Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2007r samolotami poleci około 14,5mln osób, a w 2020r. liczba pasażerów przekroczy 39,3mln.

Nie ma wątpliwości, że infrastruktura lotniskowa wymaga rozbudowy. Budowa lotniska o przepustowości 4-6 mln pasażerów rocznie, to koszt ok. 430 mln zł, roczne koszty utrzymania to 5 mln zł. Niewielkie, lokalne lotnisko wymaga ponad 50 mln zł. nakładów (utrzymanie 2-3 mln zł.), natomiast budowa nowego centralnego portu lotniczego dla Polski pochłonie 10 mld zł.(nie licząc w tym kosztów budowy dróg dojazdowych i infrastruktury kolei).

Osiem polskich regionalnych lotnisk do 2013r. zamierza zainwestować w rozwój kwotę 3,84 mld zł. Na infrastrukturę nawigacyjną Agencja Ruchu Lotniczego zamierza przeznaczyć 408 mln. zł. Ważne jest również, żeby równolegle do tych inwestycji rozwijały się przedsięwzięcia biznesowe, pozytywnie wpływając na ożywienie gospodarcze regionu. Według wyliczeń milion pasażerów powoduje konieczność zatrudnienia około 4 tys. osób, z czego tylko 25% bezpośrednio w liniach lotniczych.

Poza planami inwestycyjnymi w programie zakłada się uproszczenie procedur związanych z powstawaniem lotnisk, uzyskiwaniem uprawnień i funkcjonowaniem, tankowaniem czy utrzymaniem samolotów. Obecnie obowiązujące przepisy utrudniają rozwój małych, prywatnych lotnisk, a co za tym idzie, zwiększenie liczby prywatnych samolotów. O wiele mniej skomplikowane procedury obowiązują w Czechach.

Projekt przewiduje zmiany legislacyjne. Nowelizacji ma się doczekać prawo lotnicze i ustawa o działalności Agencji Mienia Wojskowego (w zakresie relacji lotnisk wojskowych i cywilnych), pod sejmowy młotek ma pójść ustawa o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która od 2007r. ma przejąć zadania Agencji Ruchu lotniczego.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com