TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W Ministerstwie Transportu kończą się prace nad projektem rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego, który zakłada wsparcie budowy i modernizacji krajowej infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej oraz uproszczenie procedur związanych z ruchem lotniczym.
reklama
Jeszcze w tym roku program ma zostać przyjęty przez rząd. We wtorek, 4 lipca w Katowicach Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu przedstawił założenia strategii przedstawicielom władz, samorządowcom oraz szefom portów lotniczych z południa Polski.
W najbliższym czasie podobne spotkania odbędą się też w Poznaniu i Gdańsku. Wiceminister poinformował - W programie sektorowym "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniskowej chcemy przeznaczyć około 400 mln euro z unijnego Funduszu Spójności. Musimy mieć jednak pewność, że polskie porty będą w stanie przygotować projekty i dobrze wykorzystać te pieniądze.
Resort zdaje sobie sprawę, że infrastruktura lotniskowa wymaga wzmocnienia. W krajach starej UE z usług lotniczych korzysta rocznie więcej pasażerów niż dany kraj ma mieszkańców. Natomiast w Polsce w ubiegłym roku było to około 11,5 mln, czyli niespełna jedna trzecia ludności.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów w samolotach będzie stale rosnąć, od niespełna 14,5 mln w przyszłym roku, do ponad 39,3 mln osób rocznie w 2020 roku. Wymusza to rozbudowę infrastruktury. Obliczono, że budowa lotniska o przepustowości od 4 do 6 mln pasażerów rocznie to koszt około 430 mln zł, a roczny koszt jego utrzymania to około 5 mln zł. Małe, lokalne lotnisko może kosztować nawet ponad 50 mln zł, a jego utrzymanie 2 - 3 mln zł rocznie.
Natomiast wybudowanie nowego portu centralnego dla Polski kosztować może około 10 mld zł, bez dróg dojazdowych i infrastruktury kolei. Według danych z ośmiu polskich portów regionalnych, do 2013 roku planują one inwestycje wartości 3,84 mld zł. Natomiast Agencja Ruchu Lotniczego zamierza zainwestować w infrastrukturę nawigacyjną 408 mln zł.
Wiceminister uważa, że oprócz modernizacji i budowy infrastruktury, ważne są również przedsięwzięcia biznesowe wokół lotnisk, aby mogły one kreować ożywienie gospodarcze w całym regionie. Oszacowano też, że każdy milion pasażerów daje pracę dla około 4 tys. osób, z czego dla około tysiąca bezpośrednio.
Drugim, po rozbudowie infrastruktury, założeniem strategii jest uproszczenie procedur związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem lotnisk, tankowaniem i utrzymaniem samolotów oraz uzyskiwaniem stosownych uprawnień. Wiceminister Wróbel uważa, że są one obecnie znacznie bardziej skomplikowane niż w krajach sąsiednich. A to powoduje zahamowanie rozwoju niewielkich, prywatnych lotnisk oraz przyrost liczby prywatnych samolotów.
Wśród zmian legislacyjnych zakłada się miedzy innymi nowelizację prawa lotniczego, uchwalenie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która od 2007 roku ma przejąć zadania Agencji Ruchu Lotniczego oraz nowelizację ustawy związanej z działalnością Agencji Mienia Wojskowego.
Strategia dla lotnictwa cywilnego będzie teraz uzupełniona o dane z małych, lokalnych lotnisk, których rozwój powinien być także częścią całego systemu. Nie mogą one korzystać z 400 mln euro zapisanych w programie sektorowym, ale mają otwartą drogę do funduszy strukturalnych.
Obecnie w Polsce jest 12 portów lotniczych oraz 41 lotnisk lokalnych, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne. Polskie porty obsłużyły w 2005 roku ponad 11,5 mln pasażerów, wobec 8,8 mln rok wcześniej. Dzięki otwarciu nieba i tanim liniom lotniczym ruch w Krakowie zwiększył się w odniesieniu do 2004 roku o prawie 95%, w Katowicach o ponad 86%, w Rzeszowie o ponad 30%, a we Wrocławiu o ponad 27%. Na porty regionalne przypadło 39% ruchu lotniczego, a 61% na warszawskie Okęcie. Jednak szacuje się, że do 2020 roku proporcje odwrócą się na korzyść portów regionalnych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami