TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zdecydowana większość polskich hotelarzy zadeklarowała, że chce silnej organizacji branżowej, która mogłaby skutecznie reprezentować ich interesy. Połowa z nich jest zdania, że żadna z istniejących w chwili obecnej na rynku, nie robi tego zadowalająco. Hotelarze za najważniejsze problemy, którymi powinna się zająć taka organizacja, wymieniają przede wszystkim: wpływanie na tworzenie prawa, opłaty autorskie oraz kwestie kategoryzacji. Takie wyniki płyną z sondy Hotelarza.
reklama
W Polsce, inaczej niż w wielu innych krajach zachodnich, nie ma jednej silnej organizacji, która reprezentowałaby większość branży. Istnieje kilka stowarzyszeń i izb gospodarczych, do których przynależą poszczególne segmenty rynku bądź pasjonaci hotelarstwa, które realizują się w różnych formach aktywności. Jedne działają w lobbingu, inne w działalności towarzyskiej, a jeszcze inne w samopomocy swoim członkom.
Sonda z lipca miała odpowiedzieć, czy hotelarze czują potrzebę stworzenia jednej silnej organizacji, która reprezentowałaby całą branżę? Ponad 67 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco. 23 proc. stwierdziło, że takiej organizacji nie potrzebuje, zaś prawie co dziesiąty nie ma na ten temat zdania. Czym taka organizacja branżowa powinna się zająć w pierwszej kolejności? W zdecydowanej większości wypowiedzi wymieniano kwestie dotyczące tworzenia prawa, tzn. ochroną interesów hotelarzy przy stanowieniu prawa, nowelizacjami ustaw branżowych, które mają wpływ na rozwój hotelarstwa w Polsce", porządkiem w panującym prawie.
Tego typu organizacja powinna, zdaniem respondentów, wziąć pod lupę "lawinowo rosnącymi obciążeniami", "ograniczeniem obciążania branży dodatkowymi kosztami" oraz "parapodatkami", wśród których jednymi z najczęściej wymienianych są opłaty związane z tantiemami autorskimi oraz abonamentem. Chodzi tutaj o "ujednolicenie przepisów dotyczących praw autorskich", "uregulowanie spraw związanych z opłatami Zaiks, Stoart itp", "abonamenty tv dla hoteli proporcjonalne do wykorzystania miejsc". Istotna kwestią jest również VAT, tzn. "walka o stawki VAT za usługi hotelowe i gastronomiczne na poziomie 7 proc.", "walka z absurdami VAT", "o jednolite pojęcie usługi hotelowej w aktach prawnych i statystyce".
Hotelarze, jako istotny aspekt działania wymarzonej organizacji, wymieniają sprawy związane z kategoryzacją: "ograniczenie zarządzania kategoryzacją obiektów przez administrację rządową/samorządową (nadawanie gwiazdek w rękach organizacji)", "działania dążące do wprowadzenia zmian w kategoryzacji hoteli", "pewne obniżenie parametrów odnośnie do pokoi". W kilku wypowiedziach pojawiła się ponadto kwestia promocji: "promowanie polskich hoteli w kraju i za granicą", "promocja Polski jako kraju, do którego warto przyjechać". Hotelarze zwracają również uwagę na takie kwestie jak "pozyskiwanie kredytów na rozpoczęcie inwestycji hotelarskiej", "wprowadzenie atrakcyjnych form możliwości szkolenia się przez personel hoteli" czy "zadbanie o pracowników hoteli", a ponadto "ograniczenie szarej strefy" i "zorganizowanie rzetelnego konkursu jakości usług hotelarskich i badań rynku".
Na pytanie, która z działających obecnie organizacji najlepiej reprezentuje branżę, odpowiedź padła jednoznaczna: żadna - tak stwierdziła większość respondentów. Ok. 20 proc. wymieniło na Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego oraz Polskie Zrzeszenie Hoteli (w tym drugim przypadku to raczej kwestia sentymentu, bądź aktywności członków PZH, bowiem owa organizacja przestała praktycznie działać). Ok. 10 proc. respondentów wskazało na Polską Izbę Hotelarstwa.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami