TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


Ogłoszenie

Tytuł: nowy produkt turystyczny
Dział: Szukam partnera
Ważne do: 2008-10-15
Wojew.: -wszystkie-
Treść:
Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych w Chabówce zaprasza na wystawę Niepołomickie Pociągi Pancerne organizowanej w ramach Projektu "Małopolski Pociąg do Historii" Małopolski Pociąg do Historii jest projektem edukacyjnym zawierającym elementy rekonstrukcji historycznej nawiązującej do szlaku pociągów pancernych w Małopolsce i kampanii wrześniowej. Na wysokim poziomie merytorycznym i edukacyjnym realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Niepołomickim na Zamku Królewskim Niepołomicach przypomina o najświetniejszych kartach wojny obronnej 1939 roku i jedynej polskiej broni pancernej dorównującej, a wręcz lepszej od podobnych rozwiązań przeciwnika. Projekt adresowany jest zarówno do miłośników historii oręża polskiego, jak i do szerokiej publiczności, w tym z największych miast Małopolski. Misją projektu jest: Upamiętnienie historii 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach oraz historii Kampanii Wrześniowej 1939 roku toczącej się na szlakach kolejowych. Budzenie zainteresowania zabytkami techniki kolejowej, ich ochrona i zabezpieczenie dla przyszłych pokoleń. Generalna wizja Projektu to: Przygotowanie Historycznego Szlaku Pociągów Pancernych z okazji przypadającej w tym roku 90 rocznicy powstania pierwszych pociągów pancernych w Polsce oraz 80 rocznicy powstania 2.Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach, w tym akcji informacyjno- promocyjnej dotyczącej historii pociągów pancernych wchodzących w skład 2. Dywizjonu Pociągów Pancernych w okresie międzywojennym (Marszałek, Piłsudczyk, Śmiały, Groźny, Bartosz Głowacki oraz Szkolny Pociąg Pancerny). Powołanie Kolejowego Parku Wojskowego - Otwarte Muzeum Kolei Wojskowej * * * Uwarunkowania historyczne. Niepołomice w okresie II Rzeczypospolitej były bazą II Dywizjonu Pociągów Pancernych. Ta rzadka, dziś już nieużywana a nawet egzotyczna broń - w realiach wojny obronnej 1939 roku okazała się nadspodziewanie skuteczną - faktycznie jedyną odmianą polskiej broni pancernej która w wyrazisty (choć lokalny) sposób wpłynęła na przebieg walk. Pociągi pancerne dysponowały potężną siłę ognia, stosunkowo mocnym opancerzeniem i potencjałem technicznym, pozwalającym na szybką naprawę torowisk, a co za tym idzie, mobilność. Załogi pociągów pancernych, jako zaawansowanej broni technicznej, charakteryzowały się wysoką kulturą techniczną; posiadały swoisty etos (jako wywodzące się często z rodzin kolejarskich), stanowiły, podobnie jak personel lotnictwa, marynarki wojennej czy wojsk samochodowych - elitę modernizującej się armii. Taki właśnie przekrój, zwłaszcza kadry oficerskiej i podoficerskiej, wpływał na poziom życia garnizonowego przedwojennych Niepołomic. Polska była jednym z niewielu krajów, które utrzymywały znaczną ilość nowoczesnych pociągów pancernych. Wynikało to wprost z pozytywnych doświadczeń wojny manewrowej; zarówno polsko-ukraińskiej (1919) jak i polsko-bolszewickiej (1920) a także powstań śląskich. Pośrednio - wynikało to z doświadczeń austro - węgierskich i rosyjskich z czasów I wojny światowej; w wojskach tych służyli pod obcymi rozkazami Polacy. Militarna służba kolei sięga wojny secesyjnej i Powstania Styczniowego; następnie Wojny francusko - pruskiej i wojny burskiej. Odegrały znaczną rolę nawet w końcowej fazie II wojny światowej, używane przez Związek Sowiecki i Niemcy. Po wojnie, w początkowym okresie PRL pociągi pancerne służyły do ochrony tras kolejowych, m.in. w czasie walk z oddziałami UPA. Bezpośredni związek historii pociągów pancernych z historia Niepołomic oraz fakt "niezagospodarowanej pamięci" - braku jakichkolwiek czytelnych śladów w mieście i brak w Polsce miejsca ukazującego militarna przeszłość kolei (ze szczególnym uwzględnieniem polskich pociągów pancernych) - upoważnia do rozważań nad powstaniem placówki ekspozycyjno - muzealnej właśnie na terenie Niepołomic. Z A P R A S Z A M Y: Wernisaż wystawy odbędzie się 28 września 2008r. o godz.9.30 przed budynkiem dworca PKP w Nowym Sączu. W programie: wystąpienia okolicznościowe, otwarcie wystawy. ________________________________________ _______________________________ OGÓLNOPOLSKIE FORUM ROZWOJU KOLEJOWYCH SZLAKÓW TURYSTYCZNYCH 34-720 CHABÓWKA UL. SKANSEN TABORU KOLEJOWEGO 11A www.kolejoweszlaki.pl e-mail:antiqua@interia.pl Tel. 0 502 164 002; fax 012 288 34 07

reklama


Wstawiono: 2008-09-15 20:53:17
Ogłoszeniodawca: Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych
WWW: strona www
Telefon: 0 502 164 002
Email: ryszarda.leszczynska@gmail.com



Wróć do działu

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com